بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۷۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۶
کاهش ساعت پخت نانوایی ها طی روزهای گذشته و افزایش شدت تقاضای شهروندان سراوانی در مقابل نانوایی ها که موجی از اعتراضات را به همراه داشت با افزایش ساعات پخت و شعله ور شدن تعدادی از تنور نانوایی ها تا پاسی از شب به صف های طولانی خاتمه داد.

به گزارش تدبیر24 به نقل از مهر، به دنبال گران شدن نرخ آرد آزاد و مقرون به صرفه نبودن پخت نان از این طریق تعدادی از نانوایی های شهر سراوان نسبت به کاهش ساعت کار خود طی روزهای اخیر اقدام کردند که این مسئله با توجه به هجوم بیش از حد مردم به نانوایی ها موجب شد تا بسیاری از شهروندان دست خالی به منزل بازگردند.

وضعیت نان عادی است

در این رابطه فرماندار سراوان با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مشکلی در خصوص کمبود نان در سطح شهر سراوان وجود ندارد گفت: بازرسی های بعمل آمده از ابتدای صبح امروز در سطح شهر و گزارشات رسیده حاکی بر وفور نان در شهر است.

محمد شریف خالقی ایرندگانی در گفتگو با مهر در خصوص چگونگی به وجود آمدن این مشکل در سراوان گفت: سوء مدیریت در برنامه ریزی لازم به منظور ساعت پخت نانوایی ها یکی از مهمترین دلایل بوجود آمدن این مشکل در طی چند روز گذشته بود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه بهای آرد دولتی با آرد آزاد در طی ماه های اخیر تفاوت چندانی نداشت لذا هیچ کمبود و یا خللی در پخت نان در این شهرستان وجود نداشت و بسیاری از خبازی ها قسمتی از آرد مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین می کردند.

وی گفت: افزایش قیمت آرد آزاد با احتساب حمل و به میزان 48 هزار تومان تعدادی از خبازی ها را بر آن داشت که ساعات پخت نان را با هماهنگی اداره غله کاهش دهند که لذا این کاهش ساعت پخت و تک شیفته شدن برخی از آنها موجب افزایش تقاضا و ایجاد بار روانی به منظور کمبود نان شد.

خالق اضافه کرد: شهر سراوان پذیرای بیش از 5 هزار دانشجو و همچنین تعداد زیادی از پرسنل مرزبانی و انتظامی است که از همه ساله از ابتدای مهر ماه این جمعیت به مصرف شهر اضافه می گردد لذا در این راستا این آمار در برنامه ریزی کاهش ساعات پخت دیده نشده بود.

وی با اشاره به اینکه دولت به دنبال کاهش آرد و نان مردم نیست تاکید کرد: برنامه دولت ساماندهی و بهینه سازی مصرف است و لذا در این راستا قرار نیست که نان مورد نیاز مردم شمرده و به آنها تحویل شود.

وی لحاظ نکردن سهمیه غیر خانواری از جمله دانشجویان و پرسنل نهاد ها و همچنین کاهش ساعت پخت نان توسط نانوایی ها  و با هماهنگی اداره غله را دلیل ازدحام بوجود آمده در صف نان عنوان کرد.

وی با محکوم کردن برخی از شایعات بی اساس و سوء استفاده رسانه های خارجی و معاند نظام از چنین اشکال کوچک افزود: عده ای از معاندان نظام این شایعه را دامن زدند که دولت تصمیم دارد به دلیل شهادت نیروهای مرزبانانی مردم این منطقه را تحت فشار بگذارد اما همگان به خوبی می دانند که تمامی تلاش دولت و نظام برای آبادانی این منطقه و رفع مشکلات مردم متمرکز شده است.

وی با تشکر از پیگیری و حساسیت خبرگزاری مهر مبنی بر پیگیری و انعکاس مشکلات مردم افزود: انتشار صحیح اخبار و واقعیات توسط رسانه های داخلی نه تنها دست بیگانگان و مغرضان را کوتاه می کند بلکه به مسئولان و خادمان دولت در راستای حل مشکلات مردم و اطلاع از خواسته های به حق آنها کمک می کند.

وی همچنین با تشکر از همکاری مسئولان شرکت غله استان افزود: در حاضر ساعت پخت تعداد بسیاری از نانوایی ها افزایش یافته و مسئولان این شرکت نیز قول مساعد داده اند تا در صورت نیاز سهیه غیر متعارف و بیش از میزان سرانه به این شهرستان اختصاص یابد.

تقاضایی در خصوص کمبود آرد نداشتیم   

در همین رابطه مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه هیج محدودیتی در تامین و توزیع آرد وجود ندارد گفت: سامانه پاسخگویی 124 به منظور هر گونه کم فروشی و یا کمبود در مایحتاج عمومی و رسیدگی به مشکلات و ارزاق عمومی تعیین شده است و لذا شکایت شهروندان از این طریق در اسرع وقت رسیدگی می شود اما هیچ شکایتی از این طریق و در خصوص کمبود نان در سراوان به این شرکت منتقل نشده است.

غلامعلی کیخایی در گفتگو با مهر در پاسخ به چگونگی بروز این کمبود اظهار داشت: اگر کمبودی در این راستا بنا بر گفته رسانه ها در طی هفته گذشته وجود داشته است از طریق مسئولان به این مدیریت اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه کمبود نان در سراوان، روز گذشته به این شرکت اعلام شده است افزود: در همین رابطه هیئتی برای بررسی به وضعیت موجود و در صورت نیاز به تامین آرد به این شهرستان اعزام شد.

وی ادامه داد: هدفمندی یارانه ها و کاهش سهیمه آرد دولتی خبازی ها در کشور نشان داد که نان در کشور مصرف بهینه ای نداشت و لذا این کاهش سهمیه نه تنها موجب صرفه جویی در منابع شد بلکه با ایجاد رقابت بین تولید کنندگان بر کیفیت نان مصرفی نیز در کشور افزود.

کیخایی با اشاره به اینکه وظیفه تامین آرد و نان مورد نیاز مردم از اولویت های شرکت غله است افزود: هیچ محدودیتی در این راستا وجود ندارد و بر حسب نیاز و مصرف مردم در هر منطقه  از استان اگر لازم باشد آرد حتی بیشتر از سرانه تعیین شده تزریق و یا ارسال می شود.

وی با بیان اینکه هنوز هیچ سهمیه اضافی و یا محموله آردی به شهرستان سراوان ارسال نشده است افزود: باید این سوال را از دیگر مسئولان پرسید که چرا این مشکل دو روز پیش گریبانگیر مردم بود اما در حال حاضر با عدم افزایش سهمیه این قضیه جمع و حل شد؟

دستوری که لغو شد

با ازدحام شهروندان سراوانی در مقابل نانوایی های سطح شهر در جلسه ای که به ریاست فرماندار سراوان در روز یک شنبه 19 آبان ماه مقارن ساعت 13 در فرمانداری سراوان و با حضور رییس اتحادیه خباز ها، مسئولان نانوایی ها،  رییس اداره صنعت و معدن و همچنین اعضای شورای اسلامی این شهرستان برگزار شد فرماندار سراوان برای جلوگیری از هرج و مرج و توزیع عادلانه نان از خبازها خواست تا تعداد بیش از 10 قرص نان توسط متقاضیانی را که نمی شناسند تنها با تاییدیه فرمانداری تامین کنند.

در همین رابطه رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سراوان نیز در همین روز در گفتگو با مهر اظهار داشت: نهاد ها و یا مراکزی که نیاز به نان و به تعداد بی شمار دارند می توانند از طریق ارایه کتبی به فرمانداری نیاز خود را تامین کنند. 

با این وجود فرماندار سراوان در مصاحبه با یکی از رسانه های خبری مدعی شد که چنین دستوری صادر نشده است و هیچ نامه ای نیز در این راستا به امضا نرسیده است.

این در حالی است که  تعداد زیادی از درخواست های مراکز خواستار نان از جمله حوزه های علمیه پس از تایید فرمانداری در دفتر اندیکاتور اداره صنعت ومعدن سراوان شماره خورده و به نانوایی ها ارجاع داده شده است.(طبق اسناد موجود)

در همین حال یکی از اعضای شورای اسلامی شهر محمدی و حاضر در این جلسه در گفتگو با مهر اظهار داشت: هر چند که این دستور به دلیل توزیع عادلانه نان در بین مردم صادر شد اما به دلایل نامعلوم پس از رسانه ای شدن این موضوع و ایجاد حساسیت در کمال ناباوری از طرف فرماندار تکذیب شد.

حافظ محمد امین دهواری مدرس حوزه اهل سنت دارالعلوم زنگیان سراوان افزود: در این راستا تعدادی از مراکز که نیاز روزانه آنها به نان بیشتراست به دلیل ترس از کمبود نان درخواست های خود را به تایید فرمانداری رسانند اما دلیل تکذیب این فرمان را با وجود شواهد موجود برایمان غیر قابل باور است.

وضعیت کنونی

رییس اتحادیه خباز های شهرستان سراوان نیز با بیان اینکه کمبود نان با دو شیفته شدن بسیاری از نانوایی ها حل شده است افزود: ارایه نامه به منظور دریافت نان به تعداد زیاد منتفی شده است و به نیاز شهروندان به هر مقدار لازم در نانوایی ها پاسخ داده می شود.

هوشنگ امرا در گفتگو با مهر اظهار داشت: تعداد 8 نانوایی در سطح شهر ساعت پخت آنها افزایش یافته و از 6 صبح الی 21 شب نسبت به تولید و عرضه نان در حال حاضر اقدام می کنند.

وی گفت: در همین راستا یک نانوایی واقع در خیابان معلم نیز به صورت ویژه از ساعت 6 صبح تا ساعت 23 شب به صورت یکسره نسبت به پخت و عرضه نان اقدام می کند.

وی افزود: با همکاری شرکت غله استان مقرر شده است در صورت نیاز به میزان 150 تا 200 تن آرد علاوه بر سهمیه تعیین شده به این شهرستان اختصاص یابد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها