بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۷۸۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
تز سریال «خانه پوشالی» در ستاد انتخاباتی نامزد ایرانی
اگرچه این طیف سیاسی همیشه خود را استکبارستیز معرفی می کنند اما در عمل رفتارها و کنش‌های تبلیغاتی و انتخاباتی اشان مشابهات های فراوانی با کمپین های انتخاباتی غربی دارد و تقلید را به وضوح در انها می توان دید.

تدبیر24»انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری ، یک تجربه سیاسی تازه برای ایران اسلامی بود. در این دوره از انتخابات، شعار و کلی گویی بیش از گذشته برجسته شد و برخی از کاندیدها با ادعای مردمی بودن، پا را فراتر از گذشته گذاشتند. چرا که تجربه 8 ساله دو دولت عوام گرا که شعار می داد و عمل نمی کرد، مردم را خسته کرده بود و باید طرحی نو در می افتاد.

به گزارش سحر- پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی  دکتر حسن  روحانی - از همین رو 3 کاندید اصولگرا با تقسیم وظایف حمله به دولت و شعار دادن را با روشی تازه به نمایش گذاشتند.

اگرچه  این طیف سیاسی همیشه  خود را استکبارستیز معرفی می کنند اما در عمل رفتارها و کنش‌های تبلیغاتی و انتخاباتی اشان مشابهات های فراوانی با  کمپین های انتخاباتی غربی دارد و تقلید را به وضوح در انها می توان دید.

الگوهای غربی در جبهه اصولگرایی

یکی از نامزدهای انتخاباتی که با شعار «دولت مردم» به میدان امده است، مشابهت معناداری با کابینه 70 میلیونی دولت محمود احمدی نژاد دارد اما جالب توجه است بدانید که  ایده «دولت مردم» متعلق به آبراهام لینکلن رییس جمهور آمریکایی است .

ایده تقسیم بندی جامعه به درصدهای مختلف هم موضوعی است که  از «برنی سندرز»  یکی از نامزدهای انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکایی می گیرد و جنبش وال‌استریت را در ایران  تقلید می‌کند.

اما اوج این تقلید، در سامانه ثبت نام شغل و مسکن یکی از نامزدهای اصولگراست که دقیقا با الگوی هالیوودی منطبق است.

پشت پرده های انتخاباتی در خانه پوشالی

سریال آمریکایی هاووس اف کارد House of Cards)) یا همان خانه پوشالی یک سریال سیاسی-هیجانی هالیوودی آمریکایی و محصول سال ۲۰۱۳ میلادی است. این سریال  ۵۲ قسمتی  توسط نتفلیکس تهیه و بر انتخابات و یشت پرده‌هایش که چگونه آرای مردم توسط نامزدهای ورود به کاخ سفید جلب می شود تمرکز دارد.

اکر  این سریال را دیده باشید،مطمئنا وجه اشتراکاتی با روش تبلیغاتی برخی از کاندیدهای این دوره ریاست جمهوری ایران را خواهید دید که قابل توجه است.

شباهت های الگویی فرانک اندروود(نامزد ریاست جمهوری امریکا) که در ادامه این سریال به مقام ریاست جمهوری می رسد، با یکی از نامزدهای ریاست جمهوری  دوره دوازدهم ریاست جمهوری ایران قابل تامل و مثال زدنی است .

وعده و وعیدهای سیاستمدارانه

فرانک آندروود برای برد در انتخابات هر کاری می‌کند. او گاهی با وارونه کمردن واقعیت ها و آمارها، گاهی با طرح تهمت و گاه دیگر با فریب افکار عمومی، تلاش می کند تا رای لایه های ضعیف جامعه را به سمت خود جلب کند.

او با روش‌های غیر معمول و طرح های خاصی که در کمچین خود دنبال می کند، پرونده سازی درباره دیگر نامزدها را دنبال می کند و برای  خرید رسانه ها و رای مردم تدابیر ویژه ای دارد.

او با لابی کردن با برخی رسانه ها، تیترها و محتواها را در دست می گیرد و سعی می کند زمان دیگر نامزدهای حزب خود و حزب رقیب را به پاسخ دادن برای اتهام ها تلف کند.

همزمان هم طرح جلب ارای بیکاران را دنبال می کند و برای بیکاران چادری را تشکیل می دهد و مردم را به صف می کشد تا برای10 میلیون شغل وعده ایش ثبت نام کنند.

او چادر ثبت نام را چادر روئیاها می نامد و تلاش می کند با این روش رای ها را به سمت خود بکشاند.

به گفته مسئول ثبت نام، آن چادر «محل تحقق رویاهاست». درست مانند گفته های نامزد ایرانی که سایت ثبت نامی کار و مسکن خود را محل تحقق رویای بیکاران  و بدون خانه‌ها معرفی می‌کند.

 فرانک اندروود، در همین سریال می گوید: «باید برنامه اشتغالزایی آمریکا را به مردم قالب کنیم.» و باید مردم را در سراسر کشور آمریکا وادار کنند که «برای دریافت شغل ثبت نام کنند.»؛ درست به مانند قالیباف که از مردم خواست در سایت کارانه ثبت نام کنند تا رویاهایشان تحقق پیدا کند.  اندروود در این سریال جایی نکته کلیدی بحث را مطرح می کند و در پاسخ به محقق نشدن وعده ها اعتراف می کند که :«یک سیاستمدار نمی‌تواند هرگز بیخیال دادن وعده و وعیدهای الکی شود»

له هر حال،  وعده های بزرگ، ادعای مردمی بودن و وطن پرستی از ثفت های بارز این سیاستمدار غیر محبوب است که برای برکناری مخالفانش همیشه برنامه دارد.

روش های سریال آمریکایی در ایران؟

حالا در ایران و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ، ستاد انتخاباتی یکی از کاندیدهای ریاست جمهوری، در حالی که هنوز مسئولیتی برای اشتغال و مسکن مردم ندارد، دست به راه اندازی سایت کارانه و سایت ثبت نام مسکن مهر کرده است و با الگو برداری از جنبش آمریکایی، مردم ایران را به دو دسته 96 و 4 درصدی تقسیم می کند.

طرح کارانه و ثبت نام این نامزد انتخاباتی هم مشابه طرح فرانک اندروود و سریال مذکور است که در این سریال برای خرید رای مردم ندارک دیده شده است.

سرپوش گذاشتن بر گذشته و ندیدن عملکرد گذشته هم یکی دیگر از ویژگی های این نامزدغیر محبوب امریکایی است که می خواهد طرح خود را به مردم غالب کند.

اندروود در سریال امریکایی خانه پوشالی، دست آخر برنده می شود و با همان طرح اشتغال 10 میلیونی  رییس جمهور می‌شود، اما در ادامه سریال در می یابیم که او برای ایجاد شغل موفق نیست چرا که او با انبوهی پرونده خود رویرو می شود که در میانه ریاست جمهوری او افشا می شود.

حالا  در ایران هم ، ستاد انتخاباتی یکی از نامزدها با طیف بندی مردم ، پس از توقف ثبت نام کارجویان(با حکم قضایی)، اقدام غیر قانونی تازه ای  برای مسکن مهر را  شروع کرده است و ثبت نام متقاضیان را به هر روشی کلید زده است.

اصرار این ستاد بر دور زدن قانون، در شرایطی است که وعده‌ 5 میلیون اشتغال او با واکنش‌های عمومی کارشناسان اقتصادی مواجه شده، اما او بی اعتنا به قانون او سایت دیگری راه اندازی کرد  تا  مردم را این بار برای مسکن مهر به خط کند!

راه اندازی کانال «کارانه و مسکن» هم اقدام دیگری است که به مردم اعلام کرده که مطالبه ای جدید را ساماندهی کرده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها