بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۷۸۵۸۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
حادثه بزرگ روز 29 اردیبهشت ماه دارای پیام‌ها و درس‌های بزرگی هم بود.
تدبیر24»مهم‌ترین درسی که از آن می‌توان استنباط کرد؛ این است که جامعه ایران با هرگونه تندروی، افراط، حرکت‌های غیرمنطقی و هیجانی مخالف و به دنبال منطق، اصلاحات، اعتدال، امید، توسعه، پیشرفت و امثالهم است. همچنین درس بزرگ دیگری که می‌توان از اتفاق مبارک روز جمعه گرفت؛ این است که جامعه ایران از سطح بالایی از هوشمندی، فرهیختگی و بلوغ سیاسی و اجتماعی برخوردار شده و دیگر تحت‌تأثیر هر حرفی با هر لعاب و پشتوانه‌ای نخواهد بود. جامعه ایران با منطقی استوار سعی دارد تا با تحلیل و بررسی راه درست را به خوبی انتخاب کند. پیام‌هایی که می‌توان از دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گرفت؛ این بود که مردم به کسانی که درصدد بودند تا با روش‌های هیجانی و وعده‌های غیرواقعی جامعه را تحت‌تأثیر قرار دهند، پاسخ منفی داده و اذعان داشته که باید با آن‌ها با زبان منطق حرف زد. پیامی که مردم با انتخاب خود به دولتمردان صادر کردند این بود که تا وقتی که شما در مسیر امید، عقلانیت و گشایش امور مردمی عمل می‌کنید با قدرت پشت سر شما ایستاده و با تحمل تمام سختی‌ها حتی در آفتاب سوزان با شکوه و استقامت از شما حمایت می‌کنیم، اما آن‌چه در ازای این حمایت بی‌منت از شما خواهان هستیم، این است که شما به وعده‌های خود عمل کنید و مطالبات ما را با بهره‌مندی از تیم مدیریت قدرتمند، کارآمد،شجاع و توانا محقق سازید و مشکلات ما را یکی پس از دیگری رفع کنید.

انتخابات روز جمعه وضعیت عجیبی را برای اردوگاه اصولگرایان به دنبال خواهد آورد. با تمام تلاشی که این جریان سیاسی برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری انجام داد، با توجه به این‌که نسبتاً هم موفقیت‌آمیز عمل کرد اما در رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی تحت‌تأثیر مشورت‌های خطرناکی قرار گرفت که تزلزل‌های جدی را در اردوگاه آن‌ها ایجاد کرد؛ تزلزل‌هایی که نمی‌توانند آن‌ها را به راحتی پاسخ دهند.

باتوجه به این‌که این جریان سیاسی همواره در این انتخابات شعارهایی را مبنی بر انقلابی‌گری و ارزش‌مداری اعلام می‌کرد اما با رویکرد خود نشان داد که به این شعارها در عمل پایبند نبوده و آن‌ها را برای رسیدن به قدرت زیر پا گذاشته است. اصولگرایان امروز سؤال‌ها و شکاف‌های جدی را در بدنه خود ایجاد کردند و نشان دادند که شعارهای بی‌پشتوانه‌ای را بدون امکان تحقق آن‌ها در صحنه عمل مطرح می‌کنند. این جریان سیاسی با وعده‌های بی‌معنا، اتهام‌افکنی‌ها، بداخلاقی‌ها و نشست با کسانی که هیچگونه همگرایی با اصولگرایان نداشتند خود را در آینده آبستن تحولات جدی کرده است.

امیدواریم که اتفاق روز جمعه منشأ خیری برای این جریان سیاسی باشد تا بتوانند در آینده سه کار مهم را به انجام برسانند: 1- اصولگرایان باید مزر جدی را میان خود و تندروهایی که مسبب دردسرهای بسیاری برای این جریان سیاسی بودند، ایجاد کنند و سرنوشت خود را از آن‌ها جدا کنند.

2- اصولگرایان باید در اندیشه‌های خود تجدیدنظر کنند و با مبانی تئوریکی قوی، نگاه جدید به دنیا و بازسازی مبانی فکری خود را به دنبال داشته باشند.

3- این جریان سیاسی باید آگاه باشد که هرچه از رانت‌های سیاسی استفاده کند، بازهم نمی‌تواند مردم را به خود جذب کند، چراکه آن‌چه در عرصه سیاست‌ورزی اثربخش خواهد بود، توانمندی، اتکا بر توانایی، اعتماد به نفس و کارآمدی مقتدرانه است.

دولت نیز به خوبی به این ضرورت پی برده که با بهبود رویکردهای اتخاذی خود و از طریق بهره‌مندی از تیم عملیاتی ویژه‌ای خصوصاً در عرصه رسانه و اطلاع‌رسانی مجموع عملکردهای خود را تقویت کند. آن‌چه باید بعد از این از سوی دولت مدنظر قرار گیرد، این است که شجاعت و توانمندی را در میان مجموع مدیران خود تزریق کند و در عرصه داخلی همدلی ملی را با رقیبان خود تقویت کرده و در عرصه سیاست خارجی هم پیشتاز در مسیر تعامل سازنده با دیگر کشورها باشد. در عرصه اقتصادی نیز دولت دوزادهم باید به مشکلات رونق، کسب و کار و توانمندی اقتصادی مردم پاسخ فوری‌تری را بدهد و با حل مشکلات این عرصه گشایشی بیش از پیش را در حوزه‌های تولید و صنعت ایجاب کند. با در نظرگیری چنین اتفاقی است که می‌توان گفت؛ حماسه پر شکوه 29 اردیبهشت ماه حامل اتفاقاتی نیکو در هر دو جناح سیاسی کشور بوده و سطح جامع را چندین گام به جلو خواهد برد.


مرتضی مبلغ، معاون وزارت کشور اصلاحات
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها