بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۷۸۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵
پیروزی قاطع­ لیست­های جریان اعتدال و امید در انتخابات شورا به‌ویژه در تهران، اصفهان و مشهد، یعنی مراکز اصلی قدرت اصولگراها، دارای دلایل مختلفی است.
تدبیر24»به عنوان دلیل اول، تجربه مردم از شوراهای گذشته و عملکرد شهرداری­ها بسیار مهم بوده است. متاسفانه شوراهای گذشته به جای آنکه شورای شهر باشند به عنوان شورای شهرداری عمل می­کردند و با وجود تخلفات در این شوراها بخصوص در شهر تهران، مردم از کارنامه و عملکرد آنان مایوس شده بودند. به‌طور کلی مناسبات ناسالمی در شهرداری و شورای این شهرها در طول یک دهه گذشته وجود داشت و متاسفانه حتی بعضی از اعضای این شوراها در این مناسبات ناشفاف حضور و مشارکت داشتند. مردم به روشنی می­دیدند که شوراها نقش نظارتی خود را انجام نمی­دهند و از انجام مسئولیت­های خود نیز ناتوان هستند. در این انتخابات نیز لیست­های اصولگرا ضمن آنکه فاقد برنامه­ای جامع برای آینده شهرها بودند نتوانستند اعتماد ازدست‌رفته مردم را نیز دوباره به دست بیاورند. در هر سه شهر بزرگ عملکرد شهرداری بسیار مخرب بوده و در زمینه مدیریت مالی و اجرایی ضعیف عمل کرده­اند. در زمینه شفافیت برنامه و بودجه عدم شفافیت بسیاری در کارنامه شهرداری تهران وجود دارد. همین مساله نیز باعث ایجاد میراث بسیار بدی برای مدیریت بعدی شهرداری و شوراها خواهد شد. تنها در شهر تهران تخمین زده می‌شود که شهرداری بیست ‌هزار میلیارد تومان بدهی دارد، در حالی‌که بودجه سالانه شهرداری تهران هجده‌هزار‌میلیارد تومان است و این میزان از بدهی بیشتر از بودجه یک سال این شهر نیز می­باشد. در همین راستا شهرداری منافع خاصی را برای برخی نهادها و شرکت‌ها در خارج از فضای رقابتی ایجاد کرد. به نظر می­رسد مهم‌ترین چالش مدیریت شهری همچون دولت یازدهم که میراث­دار دوران احمدی‌نژاد شد، میراث شوراها و شهردارهای سابق در این سه شهر باشد. شورا در دور جدید نیز باید نظارت ویژه‌ای بر فعالیت‌های شهرداری جدید و حتی اقدامات سابق نیز داشته باشد و گزارش‌های لازم را ارائه کند و در این زمینه نباید هیچ‌گونه محافظه‌کاری انجام دهد. عامل دیگر در پیروزی همه‌جانبه لیست اعتدال و امید در مراکز اصلی اصولگراها، ایجاد یک فضای بازتر به خاطر عملکرد مناسب­تر هیات اجرایی و هیات­های نظارت بر انتخابات شوراهاست که این امر نیز محصول انتخابات سال 1394 بود که در نتیجه آن ترکیب این هیات عوض شود و افراد ذیصلاح و شایسته­تر فرصت حضور در انتخابات را پیدا کردند و محدودیت­های سابق در این زمینه تا حدی برداشته شد. علاوه بر این، مردم مصمم شدند در بافت شوراها تغییر ایجاد کنند، زیرا تداوم وضع موجود به هیچ‌وجه در راستای منافع آنان قرار نداشت. نکته دیگر در این زمینه انسجام اصلاح‌طلبان و کار گسترده­ای که در گذشته در قالب شورای عالی سیاستگذاری انجام داده بودند. به هرحال تلاش شد هم انسجام در میان نیروها ایجاد شود و هم برنامه­ای جامع برای آینده شهرهای بزرگ ارائه شود که مردم به آن برنامه­ها رأی داده و به آنها اعتماد کنند. به‌رغم اختلاف‌نظرها درخصوص لیست اما خوشبختانه این انسجام بسیار موثر واقع شد و مردم به این انسجام و به این برنامه اعتماد کردند. در تهران مجموعه عالی شورای سیاستگذاری نقش بسیار تعیین‌کننده­ای داشت. در پایان نباید نقش معنوی بخشی از شخصیت­های بزرگ و تاثیرگذار اصلاح‌طلب و اعتدالی را در این پیروزی بزرگ نادیده گرفت. حضور معنوی آنان بسیار مهم و تاثیرگذار بود.



محمود صادقی، نماینده مجلس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها