بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۷۸۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
روزنامه های چهارشنبه سوم خرداد محورهای اصلی خود را به موضوع های «رئیس جمهور همه»، «چه کسی به بهشت می رود؟» و «پیام 29 اردیبهشت» اختصاص دادند.
تدبیر24»«رئیس جمهور همه»، «چه کسی به بهشت می رود؟»، «پیام 29 اردیبهشت»، «آزمونی سخت برای اصلاح‌طلبان شورای شهر»، «رئیسی کنار می‌رفت انتخابات به دور دوم می‌کشید»، «بازشماری بی‌فایده»، «چرا به روحانی تبریک نگفتید؟!»، «رکورد مشارکت مشهدی ها در دوره پنجم شورا»، «بازنگری به جای بهانه‌جویی»، «فضای مجازی روحانی جان! و بازار سرمایه»، «شورای چهارم، اسیر حواشی»، «نیاز اصولگرایی به یک رنسانس»، «اشتباه استراتژیکی به نام «ادامه ادبیات انتخاباتی»»، «چهار نکته»، «چرا وعده ها جواب نداد»، «شکست باورناپذیر»، «مهم ترین خواسته اقتصادی رای دهندگان چیست»، «اعتراف تاریخی به قدرت طبقه متوسط»، «شمارش آرا به تفکیک صندوق اعلام شود»، «شهردار باید توانمند پاکدست و متخصص باشد»، «روحانی و این 23.5 +16+ 10میلیون نفر» و «شهردار زن می‌خواهیم»، محورهای اصلی روزنامه های صبح امروز به شمار می روند.


** رئیس جمهور همه
روزنامه «نوآوران» در گزارشی با درج عنوان «رئیس جمهور همه»، نوشت: «من خواهش می‌کنم همه رئیس‌جمهور را به عنوان منتخب ملت ایران در نظر بگیرند تا بتوانیم کشورمان را سرزنده‌تر و بانشاط‌تر اداره کنیم.» این بخشی از صحبت‌های حسن روحانی در نشست مطبوعاتی پس از انتخابات بود. اما رئیس‌جمهور به چه نکته‌ای اشاره می کند؟ با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم بیش از ۴۱ میلیون نفر از حدود ۵۶ میلیون واجد شرایط در این انتخابات شرکت کردند. حسن روحانی توانست نزدیک ۲۴ میلیون رای کسب کند و رقیب اصلی او سیدابراهیم رئیسی هم با رای حدود ۱۶ میلیونی یک اقلیت قدرتمند را ایجاد کرد. با مشخص شدن نتایج انتخابات اما عده‌ای تلاش می‌کنند این ۱۶ میلیون نفر را جدا کرده و نوعی مخالف‌سازی را به وجود بیاورند. درست است که ۱۶ میلیون نفر با رای به رئیسی به روحانی «نه» گفته‌اند اما این دلیلی نمی‌شود تا آن‌ها را ازجامعه ایرانی جدا کنیم و روحانی را رئیس‌جمهور آنان به حساب نیاوریم.

** چه کسی به بهشت می رود؟
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با انتخاب عنوان «چه کسی به بهشت می رود؟»، می نویسد: دیگر چیزی تا پایان فرمانروایی بیش از یک دهه‌ای محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران باقی نمانده و این بار لیست امید، فاتحان شورای شهر پنجم با مساعدت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان کلید شهرداری را از یکی از منتقدان جدی دولت بازپس گرفته و آن را به شخصی خواهند سپرد که آرزوهای سیاسی‌اش را پشت در گذاشته و برای خدمت به مردم راهی بهشت شود. آرایش و ترکیب اعضای شورای شهر همواره بر انتخاب شهردار و پس از آن نظارت بر عملکرد وی، تاثیر بسزایی داشته است، شاید اگر در شهریور سال 92، برخی چهره‌ها همچون الهه راستگو که با نام اصلاح‌طلبی وارد شورا شده بود، چرخش نکرده و رای خود را به نفع محمدباقر قالیباف به صندوق نمی‌انداخت، امروز شاهد بسیاری از بحران‌ها در کلانشهر تهران نبودیم.

** پیام 29 اردیبهشت
روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی به قلم آیت قیصر بیگی با انتخاب عنوان «پیام 29 اردیبهشت»، می نویسد: انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری هم به پایان رسید و مردم ایران اسلامی یک بار دیگر به زیبایی هرچه تمام‌تر با حضور پرشکوه خود در تعیین سرنوشت خود ایفای نقش مردم سالاری کردند. در این میدان سرنوشت ساز حسن روحانی یک بار دیگر مقتدرانه مورد اعتماد مردم ایران قرار گرفت تا بالاخره به کشمکش مابین منتقدان و هواداران وی بر سر عملکرد دولت پایان داده شود. مخالفان دولت تمام تلاش خود را به کار بستند که دولت را بی کفایت نشان دهند اما مردم پای صندوق‌های رای حرف دیگری داشتند. پرواضح است که یکی از مهم‌ترین پیام‌های انتخابات 29 اردیبهشت 96 مهر تایید بر عملکرد دولت تدبیر و امید در عرصه‌های مختلف بود. با این حال انتخابات دور دوازدهم که اتفاقا از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای هم برخوردار بود دارای پیام‌های بسیار مهمی است که در اینجا به اختصار به برخی از آنها اشاره می‌گردد.

** آزمونی سخت برای اصلاح‌طلبان شورای شهر
امید محدث در یادداشتی در روزنامه «اعتماد» با انتشار عنوان «آزمونی سخت برای اصلاح‌طلبان شورای شهر»، آورد: امروز دیگر با توجه به آمار‌های منتشر شده می‌توان به جرات گفت که لیست امید توانسته است با وجود همه کاستی‌ها به طور کامل، پنجمین دوره شورای اسلامی شهر را در اختیار بگیرد. به هر حال این لیست توانست ٢١ نفر خود را به طور کامل داخل شورا ببیند و اینگونه حضور مهدی چمران و یاران اصولگرایش در شورا پایان دهد. اما این همه مساله نیست. این پیروزی و فرصت طلایی می‌تواند به پاشنه آشیل و تهدید جدی اصلاح‌طلبان تبدیل و منجر به از دست دادن سنگرهایی باشد که در طول سال‌ها، آرام‌آرام، از چنگ جریانی که خواهان حذف او در عرصه سیاست بود، بیرون کشیده است.

** رئیسی کنار می‌رفت انتخابات به دور دوم می‌کشید
روزنامه «شرق» در گفت وگو با حسین قربانزاده سردبیر همشهری و مشاور قالیباف و با اشاره به عنوان «رئیسی کنار می‌رفت انتخابات به دور دوم می‌کشید»، نوشت: چه کسی سال ٨٤ از قالیباف حمایت کرد؟ شورای هماهنگی نیروهای انقلاب سال ٨٤ از آقای لاریجانی حمایت کردند. سال ٩٢ هم همین‌طور. کدام طیف‌ها در این اجماع پشت سر قالیباف بودند؟ جامعه مدرسین؟ جامعه روحانیت؟ جبهه پایداری؟ البته من معتقدم جریان اصولگرایی به معنای جریان معتقد به آرمان‌های انقلاب و رهبری و دلسوز کشور و مردم مشکلی با قالیباف ندارد. من در سفرهای متعدد با ایشان بودم و همه جا بدنه جریان اصولگرایی به شدت از ایشان حمایت می‌کردند. ممکن است یک ملاحظاتی باشد درباره برخی افراد که به خودشان بستگی دارد. به‌همین‌دلیل معتقدم اگر آقای رئیسی به جای آقای قالیباف کنار می‌رفتند، نه‌تنها فاصله این نبود؛ بلکه انتخابات به دور دوم هم می‌رفت. همه نظرسنجی‌های معتبر با یک منطق دودوتا چهارتا، چنین حالتی را پیشنهاد می‌دادند.

** بازشماری بی‌فایده
روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان «بازشماری بی‌فایده»، می نویسد: بازشماری بخش‌هایی از صندوق‌های شمرده‌شده که به اصرار اصول‌گرایان شورای شهر انجام شد، آن‌گونه که رئیس هیات‌ نظارت بر انتخابات شوراها اعلام کرد، تغییری در پی نداشت. مطرح‌کنندگان، مهدی چمران، محسن پیرهادی، رضا تقی‌پور و مجتبی شاکری بودند که بر شمارش 10 درصد صندوق‌ها تاکید می‌کردند و در این میان تقی‌‌پور بیان کرد که «اگر ریگی در کفش‌تان ندارید چرا صندوق‌ها را بازشماری نمی‌کنید؟» حالا خبر می‌رسد که مغایرتی در بازشماری آرا مشاهده نشده و تنها چند رای بیشتر به نام چمران ثبت شده بود و به این ترتیب، طرح شکایت به روسای قوا در قانون به رسمیت شناخته نشده است.

** چرا به روحانی تبریک نگفتید؟!
روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی با انتشار عنوان «چرا به روحانی تبریک نگفتید؟!»، آورده است: همه جای دنیا معمول است که وقتی رئیس جمهور منتخب مردم با رای ملت شناخته می‌شود جریان رقیب به او تبریک می‌گوید. . تبریک رقبای شکست خورده ریاست جمهوری به رئیس جمهور پیروز در ایران نیز امری طبیعی به نظر می‌رسد و در سالهای مختلف شاهد این موضوع بوده‌ایم. هرچند نه همیشه... استثناءهایی در این زمینه هم بوده است. گاهی برخی رقبا علاقه‌ای به تبریک گفتن نداشتند... درست مثل امسال... اما گویا در انتخابات دوازدهم علاوه بر رقبای حسن روحانی اشخاص دیگری هم هستند که علاقه‌ای به تبریک گفتن به حسن روحانی ندارند.

** رکورد مشارکت مشهدی ها در دوره پنجم شورا
روزنامه «خراسان» در گزارشی با انتخاب عنوان «رکورد مشارکت مشهدی ها در دوره پنجم شورا»، می نویسد: به برکت نظام جمهوری اسلامی تاکنون پنج دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا که نشانگر مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم برای عمران و آبادانی در عرصه های مختلف شهر است با حضور گسترده مردم برگزار شده و در هر دوره افرادی با گرایش های مختلف سیاسی برگزیده شده اند و تحولاتی را در عرصه خدمات رسانی به شهرها و روستاها رقم زده اند. در این گزارش بر آنیم در مقایسه ای بررسی کنیم میزان مشارکت مردم در دوره های مختلف چگونه بوده است؟اولین دوره از انتخابات شوراهای شهر و روستا در 14 اسفندماه سال 77 برگزار شد که 566 هزار و 689 نفر از مشهدی ها در انتخابات حضور داشتند.

** بازنگری به جای بهانه‌جویی
روزنامه «شرق» در سرمقاله ای به قلم صادق زیباکلام و اشاره به عنوان «بازنگری به جای بهانه‌جویی»، نوشت: در دو دهه گذشته، سه انتخابات در کشور برگزار شد که اگر نگفته باشیم زنگ خطر را می‌بایستی برای اصولگرایان به صدا درمی‌آورد، دست‌کم باید آنان را به فکر فرو‌می‌برد. چندان به نظر نمی‌رسد اصولگرایان تمایلی به بازنگری و انتقاد از خود داشته باشند. به‌جای پرداختن به این واقعیت که چه شد که روحانی آن رأی سنگین را آورد و اصولگرایان برای چهارمین‌ بار، این واقعیت را مشاهده کردند، باز رفته‌اند سروقت انتقاد از دیگران. به‌جای اینکه از خود بپرسند ما را چه می‌شود که اقشار و لایه‌های جوان‌تر و نسل‌های بعد از انقلاب از ما جدا شده‌اند، یک بار دیگر بر همان سبک و سیاق گذشته، ادامه می‌دهند.

** فضای مجازی روحانی جان! و بازار سرمایه
روزنامه «شرق» در یادداشتی به قلم فریدون زارعی و اشاره به عنوان «فضای مجازی روحانی جان! و بازار سرمایه»، آورد: تمام شد و نتیجه هم اعلام شد. انتخابات این دوره قبل از آنکه تقابلی باشد میان جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب، از نگاه من تقابل نصفه و نیمه خیلی چیزهای دیگر بود: احساسات و منطق، سنت و مدرنیته، تقابل و تعامل با دنیا، نگاه کوتاه‌مدت و بلندمدت، شعار و آگاهی و...؛ همه این تقابل‌ها به کمک روحانی آمد. درباره بازار سرمایه یکی از عجیب‌ترین انتخابات چند سال گذشته، انتخابات این دوره بود. سیل عظیمی از منتقدان و حتی مخالفان دولت را در این بازار می‌دیدیم که با شور و اشتیاق و مضطرب و البته متواضع، به دنبال رأی برای آقای روحانی بودند.

** شورای چهارم، اسیر حواشی
روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزارشی با اشاره به عنوان «شورای چهارم، اسیر حواشی»، می نویسد: جلسه روز گذشته شورای شهر تهران حواشی زیادی داشت و به نظر می‌رسد شورای چهارم در روزهای آخر فعالیت خود اسیر حواشی متعددی شده است. در روزی که علیرضا دبیر و عباس جدیدی در شورای شهر تهران مراسم آشتی‌کنان داشتند، مهدی چمران و رحمت‌الله حافظی با هم درگیری لفظی پیدا کردند. علاوه‌براین، اعضای اصول‌گرای شورای شهر تهران بر ساز تقلب در انتخابات شورای شهر تهران دوره دوازدهم نواختند. علاوه‌براین در جریان بررسی طرح صیانت از باغات، مهدی چمران، رئیس شورای شهر، همچنان به‌عنوان یکی از مخالفان این طرح ظاهر شد و به مجادله با رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران پرداخت. همچنین چمران با بیان اینکه نظارت باید از طریق فرمانداری انجام و قانون اجرا می‌شد، گفت: درخواست بازنگری آرا را داده‌ایم و امیدواریم این شائبات رفع شود تا به اعتماد عمومی مردم خدشه‌ای وارد نشود.

** نیاز اصولگرایی به یک رنسانس
حبیب مرتضوی در یادداشتی در روزنامه «قانون» و درج عنوان «نیاز اصولگرایی به یک رنسانس»، آورد: اصولگرایی، اکنون طیف بسیار وسیعی از انواع و اقسام چهره های تندرو و معتدل را در خود می بیند. حال آنکه بلوغ سیاسی و عقل جمعی در این جماعت عریض و طویل ،به ندرت یافت می‌شود و بیش از آنکه تصمیمات و نظرات افراد منتسب به این جریان، مبتنی بر عقل و منطق باشد، سوار بر احساسات و ضد تبلیغ علیه اصلاح طلبان است. نشانه‌های این موضوع نیز متعدد است که شاید آخرینش ضربه ای بود که تتلو بر پیکره اصولگرایان و رئیسی وارد کرد. بدون شک اگر کمی هوش سیاسی و عقلانیت درست در بین مشاوران جناب رییسی بود، اجازه نمی دادند این دیدار، رسانه ای شود و چنین فضایی را علیه ایشان به راه بیندازد. همین اتفاق و البته فضای مناظرات نشان داد که سپردن لیدریِ جریان اصولگرایی به فرد کم تجربه و بی سیاستی چون ابراهیم رئیسی نیز، اشتباه دیگری است که عده ای از اصولگرایان دارند مرتکب می شوند. امروز، اصولگرایی به یک رنسانس برای ادامه حیات نیاز دارد و البته محل سوال است که آیا خودِ اصولگرایان نیز معتقدند که باید در پی بازسازی این راست شکسته باشند یا خیر؟

** اشتباه استراتژیکی به نام «ادامه ادبیات انتخاباتی»
روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی به قلم جعفر محمدی و با اشاره به عنوان «اشتباه استراتژیکی به نام «ادامه ادبیات انتخاباتی»، می نویسد: انتخابات ریاست‌جمهوری، با مشارکت خیره کننده مردم و رای قاطع آنها به حسن روحانی به پایان رسید و اینک، روحانی رئیس‌جمهور همه ملت ایران است، چه آنان که به او رای داده‌اند، چه کسانی که به او رای نداده‌اند و چه کسانی که اصلاً در انتخابات شرکت نکرده‌اند. یکی از اشتباهات بزرگی که برخی کاندیداها - و مشخصاً محمدباقر قالیباف - در جریان رقابت‌های انتخاباتی مرتکب شدند، ایجاد شکاف بین طبقات مختلف مردم بوده است. آنها کوشیدند بین مردم، جنگ غنی و فقیر راه بیندازند و اعداد جعلی 4 درصد و 96 درصد ساختند تا بلکه از رهگذر این اختلافات، رایی بگیرند و چند صباحی بر ملتی متفرق ریاست کنند. اینک هر چند تمام آن رویکردهای فاجعه بار، به شکست رسیده‌اند اما اگر ادبیات ایجاد شده در دل انتخابات گذشته ادامه یابد، کشور، مردم و نظام جمهوری اسلامی دچار یک آسیب استراتژیک خواهند شد.

** چهار نکته
روزنامه «رسالت» در سرمقاله ای به قلم محمدکاظم انبارلویی و با انتشار عنوان «چهار نکته»، نوشت: آقای روحانی در مصاحبه روز دوشنبه خود گفت : «مردم در انتخابات به فریبکاران نه گفتند»، «مردم به پول نه گفتند» ، «مردم به تخریب نه گفتند» ، «مردم به .... نه گفتند!» آقای روحانی! وقتی در کنار گوش شما در مرزهای کشور طبل جنگ به صدا درآمده است و ناتوی عربی و غربی مشق نظام جمع می کنند . این حرف‌ها چه فایده‌ای دارد؟ همزمان با اعلام نتایج انتخابات در ایران و حیرت جهانیان از حضور گسترده مردم در پای صندوق‌ های رأی، ترامپ به عنوان پرچمدار دموکراسی‌خواهی در جهان به عربستان رفت. او در کشوری گام نهاد که واژگان انتخابات، دموکراسی و صندوق رأی در فلسفه سیاسی حاکمیت آن جایی ندارد.

** چرا وعده ها جواب نداد
رضا بژکول در یادداشتی با اشاره به عنوان «چرا وعده ها جواب نداد»، آورد: بی شک انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری یکی از رقابتی‌ترین انتخابات سال‌های اخیر بود که توانست چهل و یک میلیون نفر را به پای صندوق‌ها بکشاند تا گویای این مسئله باشد که هر چه جلوتر حرکت می‌کنیم نفس انتخابات رقابتی‌تر و در عین حال با شکوه‌تر برگزار می‌شود، سوالی که مطرح این است که چرا آن همه وعده و وعید برای قشرهای ضعیف جامعه جواب نداد؟ و چرا عکس آن اتفاق افتاد؟ آیا مردم ما آگاه‌تر شدند یا وعده‌ها تکراری و پوپولیستی بوده؟ آیا پاتک به تبلیغات و هجمه‌های رقیب از سوی شبکه‌ها تاثیرگذار بوده؟ یا اینکه سخنرانی‌ها و مناظره نامزدها جواب داده؟ از نگاه روانشناختی و جامعه شناسی می‌توان گفت که نقش شبکه‌ها و رسانه‌های آزاد در بیان واقعیت‌هایی که نامزدها در مناظره‌ها بیان می‌کردند بی‌نظیر بود.

** شکست باورناپذیر
روزنامه «ابتکار» با انتخاب عنوان «شکست باورناپذیر»، می نویسد: انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا روز جمعه با مشارکت بالایی به پایان رسید و نتایج نهایی آن روز دوشنبه اعلام شد. در این انتخابات شهروندان تهرانی به حمایت از لیست امید، تمام 21 نفر این لیست را راهی پنجمین دوره شورای شهر تهران کردند. با این حال اظهارات در ارتباط با «تخلفات» صورت گرفته در انتخابات از جانب اصولگرایان از ساعات اولیه اعلام نتایج آراء در رسانه‌ها منتشر شده است. فرهاد تجری، سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز گذشته با عنوان این موضوع که پانصد صندوق ۵۰ نفر اول شهر تهران را بین لیست وزارت کشور با هیات نظارت مطابقت داده‌اند، گفته بود: «یک مورد تخلف هم در آن ندیدیم.» موضوعی که آب سردی بود بر اظهارات آتشین اصولگرایان در رابطه با تخلف در انتخابات شورای شهر.

** مهم ترین خواسته اقتصادی رای دهندگان چیست؟
روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی به قلم زهرا علی اکبری و با درج عنوان «مهم ترین خواسته اقتصادی رای دهندگان چیست؟»، می نویسد: در حال حاضر بیش از 73 میلیون ایرانی در فهرست یارانه بگیران قرار دارند، به این ترتیب 16 میلیون نفر به دریافت یارانه سه‌برابری نه گفتند و همین امر خود نشان می‌دهد یارانه دیگر نمی‌تواند ابزاری برای جذب رای باشد. با این حال از میان حاضران در انتخابات 16میلیون نفر را می‌توان موافقان احتمالی و ضمنی یارانه و کارانه تلقی کرد. هر چند این افراد اکثریت جامعه ایران را تشکیل نمی‌دهند و می‌توان همین نکته را پیشرفتی اساسی در چهار سال گذشته دانست اما با این حال برنامه ریزی برای وصول مطالبات این دسته از اهمیتی قابل توجه برخوردار است. از سوی دیگر باید در نظر داشت که شعارها و وعده‌ها‌ی انتخاباتی از دل خواسته‌ها‌ و مطالبات مردمی بیرون می‌آید. از این رو می‌توان یکی از خواسته‌ها‌ی اصلی در شرایط کنونی را ایجاد شغل در اقتصاد دانست.

** اعتراف تاریخی به قدرت طبقه متوسط
بشیر اسماعیلی در یادداشتی در روزنامه «قانون» با اشاره به عنوان «اعتراف تاریخی به قدرت طبقه متوسط»، آورده است: در انتخاباتی که سپری شد، رویداد های بدیعی رقم خورد که در تاریخ سیاسی ایران بی‌سابقه بودند. این حوادث نو، هر چند شوکه کننده و عجیب به نظر می‌رسیدند اما با این وجود، از پویایی پروسه سیاسی در ایران حکایت دارند. دیدار امیر تتلو با حجت الاسلام رئیسی در بحبوحه مبارزات انتخاباتی از همین دست وقایع به حساب می آید. عجیب اینکه در گذشته، نامزد های مکلای انتخاباتی، به منظور کسب رای و حمایت افکار عمومی، با علما و روحانیون دیدار کرده و با ایشان عکس می‌گرفتند. اما در مورد مذکور، یک روحانی با خواننده ای غیر مجاز اما محبوب دیدار و عکس و فیلم آن را منتشر می‌کند، به امید اینکه آرای هواداران وی را جذب و از خود وجهه‌ای جوان پسند و امروزی عرضه کند. به راستی چه بر سر جامعه آمده است؟ بدنه اصولگرایان افرادی باهوش و با درایت سیاسی هستند. آن‌ها به ویژه پس از انتخابات اخیر، برنامه هایی را برای آشتی با طبقه متوسط و جلب آرای از دست رفته این طبقه تدوین خواهند کرد.

** شمارش آرا به تفکیک صندوق اعلام شود
روزنامه «وطن امروز» در گزارشی با انتشار عنوان «شمارش آرا به تفکیک صندوق اعلام شود»، نوشت: در حالـی کــه 5 روز از انتخابـات ریاست‌جمهوری دوازدهم گذشته است اما تاکنون وزارت کشور بر خلاف سایر ادوار انتخابات آمار تفکیکی صندوق‌های اخذ رای را منتشر نکرده است. بر همین اساس نیز علی نیکزاد در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور با انتقاد از این موضوع، خواستار ارائه شفاف نتایج به تفکیک صندوق‌های اخذ رای شد.

** شهردار باید توانمند پاکدست و متخصص باشد
روزنامه «شهروند» در گفت وگو با مرتضی الویری عضو پنجمین شورای اسلامی شهر تهران و انتخاب عنوان «شهردار باید توانمند پاکدست و متخصص باشد»، آورده است: نخستین اولویت یا صریح‌ترین اولویت این است که فرد واجد شرایط یا دارنده بالاترین شرایط در زمینه توانمندی مدیریتی، پاکدست، با داشتن تخصص لازم برای اداره امور شهر برای تصدی مسئولیت شهرداری انتخاب شود؛ کار دیگری که باید شورای شهر انجام دهد و یک مقدار زمانبر است، بازنگری در قوانین بالادستی است، قانون شهرداری ما متعلق به سال ١٣٣٤ است، اگر چه در زمان‌های بعد اصلاحیه‌هایی بر آن خورده ولی به هیچ وجه با مقتضیات امروز ما سازگار نیست. قانون شورای شهر ما ایرادات فراوانی دارد؛ اختیارات شورای شهر در حوزه شهر بسیار محدود است. این قوانین باید بازنویسی و بازنگری بشود.

** روحانی و این 23.5 +16+ 10میلیون نفر
روزنامه «ابتکار» در سرمقاله ای به قلم علی محقق و با درج عنوان «روحانی و این 23.5 +16+ 10میلیون نفر»، می نویسد: ظهر روز شنبه با نهایی شدن شمارش آرا مشخص شد که از مجموع 56 میلیون نفر واجدین شرایط رای دادن، بیش از40 میلیون نفر در انتخابات مشارکت کردند و با رای یک اکثریت 23.5 میلیون نفری ریاست جمهوری حسن روحانی برای چهارسال آینده تمدید شد و در مقابل 16 میلیون نفر هم به سیدابراهیم رئیسی و مصطفی میرسلیم به عنوان دو گزینه مطلوب تفکر اصولگرایی رای دادند. تا همین اوایل فروردین ماه نتیجه نهایی انتخابات چندان غافلگیر کننده نمی نمود وپیش بینی بسیاری از ناظرین مسائل سیاسی کشور از پیروزی دکتر روحانی در یک رقابت و مشارکت میانه حکایت داشت. اما با سوت آغاز تبلیغات و شکل گیری مناظره‌ها رقابت به ناگهان جدی، شرایط فشرده تر و حساسیت ها روز به روز بیشتر شد و وعده های عجیب و غریب و عوام فریبانه رقبای روحانی بر این پیچیدگیها افزود.

** شهر دار زن می‌خواهیم
روزنامه «شهروند» در گزارشی اشاره به عنوان «شهر دار زن می‌خواهیم»، نوشت: معصومه ابتکار که ریاست سازمان محیط‌زیست دولت روحانی را برعهده دارد، این روزها دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است و حتی مردم درشبکه‌های اجتماعی هشتگ‌های مطالبه‌گری درباره او درکنار فائزه‌ هاشمی یا کسانی مانند لیلا ارشد را به راه انداخته‌اند؛ اگرچه خیلی‌ها هم معتقدند، ‌هاشمی شانس خود را یک‌بار درشورای سوم و مجموعه مدیریت شهری امتحان کرده است. آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب آخر تابستان ‌سال قبل درباره احتمال معرفی شهردار زن درشورای پنجم حرف زد و از آن زمان تا همین حالا هم بحث‌هایی در این‌باره مطرح شده است. زهرا نژادبهرام که یکی از این اعضای منتخب است، ازمطالبه‌ای حرف می‌زند که باید ٥٠‌درصد جمعیت شهر را هم درآن درنظر گرفت: «حضور شهردار زن بین گزینه‌ها باید به صورت مطالبه عمومی مطرح شود، چون ٥٠‌درصد جمعیت شهر را زنان تشکیل می‌دهند. به اعتقاد او، انتظار داشتن شهردار زن خیلی دور از انتظار نیست، اما چون تا به‌حال آن را تجربه نکردیم، فکر می‌کنیم که قابل دسترس نیست: «شهردارشدن هیچ ویژگی خاصی نمی‌خواهد، زن و مرد ندارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها