بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۸۰۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
پيمان ماهور/ كارشناس كارآفريني
تدبیر24»تشخیص فرصت ، اصلی ترین رکن علم کارآفرینی است که به تولید و توزیع ثروت منتهی می‌شود . با توجه به سیاست های دولت در راستای جهانی سازی و همچنین رونق کسب و کار، کشف و بهره برداری از فرصت ها در سریع ترین زمان ممکن، بیش از پیش دارای اهمیت است . تحولات سیاسی روزهاي گذشته میان کشور‌های عربی و قطع روابط میان عربستان سعودی، امارات ، مصر ، بحرین با کشور قطر ، جدای از پیامد های سیاسی و نظامی که می‌تواند داشته باشد و درآن خصوص تحلیل های گوناگونی وجود دارد، می‌توان از دیدگاه کارآفرینی به آن نگاه کرد زیرا فرصتی ناب برای صادرات محصولات کشاورزی و دامی ایران فراهم کرده است که بهره گیری بموقع از آن می‌تواند سرمایه مولد بالایی به کشور جذب کند . با نگاهی به بازار‌های فروش قطر مشخص می‌شود که بیشتر محصولات غذایی، وارداتی بوده و در حقیقت قطر، وابستگی بسیار شدیدی به واردات خوراک دارد و طبق گزارش مجله تایم، بیش از 90 درصد تمامی محصولات غذایی این کشور از منابع خارجی تامین شده که این عدد با توجه به رشد ناچیز تولیدات داخلی قطر و با توجه به افزایش جمعیت و توریست در چند سال اخیر ،تغیيرات چندانی نداشته است . لازم به ذکر است که کشور قطر با توجه به اینکه تنها يك درصد زمین حاصل خیز در اختیار داشته و با بحران بارش باران و فقدان نیروی کار آموزش دیده، دست و پنجه نرم می‌کند تا سالیان دراز امکان خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و دامی را نیز نخواهد داشت .

بخشی از این محصولات مورد نیاز توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا تامین می‌شود و بخش قابل توجه دیگر آن از طریق کشور های غرب آسیا و استرلیا که تامین بخش اعظمی از حبوبات ، گوشت ، میوه و سبزی جات و مواد لبنیاتی مورد استفاده در این کشور را برعهده دارند . جالب توجه است که تامین کننده اصلی مواد لبنی، مرغ و گوشت کشور قطر ، عربستان سعودی و مصر هستند که با توجه به اتفاقات روزهاي گذشته و قطع ارتباطات زمینی و هوایی، حتی در صورت فسخ نشدن قرار داد های تامین خوراک که بعید به نظر می‌رسد، امکان حمل و نقل این مواد وجود نداشته و قطر در چند هفته آینده با کمبود شدید مواد خوراکی و افزایش قیمت آن مواجه می‌شود . حتی در چند ساعت اول قطع روابط چهار کشور عربی با قطر نیز شاهد تصاویری در شبکه‌های مجازی از هجوم مردم این کشور به فروشگاه‌ها و تمام‌شدن محصولات خوراکی بوده ایم .

با توجه به آنچه گفته شد اگر تولیدکنندگان مواد لبنیاتی و همچنین کشاورزان و دامپروران از این فرصت استفاده مقتضی كنند و با کمک دولت، امکان صادرات و تامین فرآورده های مصرفی قطر فراهم شود ، بي شك منفعتی بالا برای این بخش از صنعت خواهد داشت . حال آنکه پیش از این نیز برخی تولیدکنندگان داخلی در کشورهای خلیج فارس مانند امارات متحده عربی وارد شده اند و این گسترش بازار و ورود به کشور قطر، با توجه به مرز آبی ایران با این کشور و محاصره همه جانبه ای که در آن قرار گرفته است،کار دشواری نخواهد بود .


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها