بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۸۰۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
چهار سال پس از آنکه دولتی اعتدالگرا و عقلانی در ایران سعی خود را در محکوم کردن و از میان بردن خشونت‌گرایی‌های سیاسی و مذهبی و مبارزه با تروریسم کرده و با دستیابی به توافق برجام توانسته است زمینه را برای حضور دیپلماتیک و اقتصادی بیشتر در عرصه بین‌المللی آماده کند و در زمانی که توانسته است در انتخاباتی سرنوشت ساز به تعهداتی منادی عقلانیت و اعتدال بیشتر در مقابل عقاید و رفتارهایی خشن‌تر و انتقامجویانه‌تر رأی دهد و راه را برای حضوری آرام بخش در منطقه‌ای بگشاید که سالیان درازی است روی آسایش به خود ندیده است و فردای روزی که در اثر مناقشات میان عربستان و قطر با رعایت بی‌طرفی، طرفین را به شکیبایی و خودداری از هر گونه اقدامی که صلح را به مخاطره افکند دعوت کرده است، ایران قربانی همان نوع تروریسم نمایشی و مأیوسانه‌ای شده است که در روزهای گذشته منچستر و پاریس و کابل را هم بی‌نصیب نگذاشته است.
 تدبیر24»در حرکتی نمایشی برای تأثیرگذاری تبلیغاتیِ بیشتر به صحن حرم امام خمینی و همچنین بخش اداری مجلس شورای اسلامی در حالی که جلسه علنی آن نیز ادامه داشته است حمله تروریستی کرده و مرتکب قتل و گروگانگیری شده‌اند. در اینکه باید منابع مالی تروریسم خشکانده شود تردیدی نیست. ترامپ پیشتر به درستی عربستان را به عنوان عامل اصلی فاجعه 11 سپتامبر و حامی اصلی القاعده و داعش معرفی کرده بود، منتها چند روز پیش در سفر پر سروصدایش به عربستان و حضور در اجلاس سران عرب و تعدای از کشورهای اسلامی، با گرفتن هدایای گرانبها و انعقاد قراردادهای پرسود و لابد قول و تعهد دست برداشتن از داعش بازی، دیگر صحبتی در این باره نکرد و در عوض گناه را به گردن قطر انداختند که در این زمینه بیگناه نیز نبوده است و هزینه برنامه‌ریزی و تشکیل و تجهیز و عملیات سپاه تروریستی النصره و همچنین حمایت از اخوان المسلمین مصر را بر عهده گرفته بود. شاید اگر به قطر نیز فرصت می‌دادند نیز می‌توانست مؤدب در کنجی بنشیند و رضایت آمریکا و بزرگان منطقه را ابتیاع کند؛ اما ظاهرا آمریکا هم با کیش دادن به سوی قطر ترجیح داده اکنون که عربستان شرایطش را پذیرفته است، تهدید و تشرش را بر سر عضو کوچکتر خانواده فروبریزد. عربستان اکنون اعلام کرده هرکس جانب قطر را بگیرد کارش جرم است! البته کشوری مانند ایران همان طور که رسما اعلام کرده بنا به مصالح خود جانب طرفی را نمی‌گیرد، اما تابع تمایلات کسی هم نمی‌تواند باشد. قطر همسایه و دارای اشتراک در بزرگترین منابع حیاتی و اقتصادی ایران است و لذا ایران خواهان حفظ آرامش و امنیت در آن کشور است. همچنین اکنون که قطر و مردم آن کشور را محاصره هوایی و دریایی قرار داده‌اند ایران بنا به وظیفه اخلاقی و انسانی و مصلحت جویی خود، راه‌های ارتباطی و تدارکاتی را باز نگاه می‌دارد. در این شرایط عملیات تروریستی در تهران معنای بیشتری پیدا می‌کند. در حال حاضر نیازی به استدلال اضافی برای متهم کردن عربستان نیست، زیرا آن کشور بنا با اعلام رسمی نایب ولیعهد و وزیر جنگ خود که گفت عربستان جنگ را به داخل ایران خواهد کشاند و بلافاصله کشتار جوانان مرزبان ایرانی از خاک پاکستان رخ داد،. از قبل مسئولیت را پذیرفته است. شکست‌های داعش در موصل و رقه و برباد رفتن توهمات سسلطه جویانه آنان موجب شده است بازماندگان مستأصلشان به این‌گونه خشونت‌های نمایش و انتقام‌جویانه روی آورند و اکنون نیز این عربستان است که با توجه به تهدید قبلی باید ثابت کند که در این جنایات تروریستی دست نداشته است.


فریدون مجلسی،  تحلیلگر مسائل بین‌الملل
 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها