بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۸۵۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۸
منتخبان شورای پنجم در اولین و مهم‌ترین تصمیم‌گیری خود تا چند هفته دیگر شهردار تهران را انتخاب خواهند کرد.
تدبیر24»از این‌رو هرچند این شورا هنوز فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز نکرده، اما این احتمال وجود دارد که اعضای شورای شهر در فرایند انتخاب شهردار اختلاف‌نظر داشته باشند که چنین اختلافاتی با توجه به ماهیت ائتلافی شورای شهر طبیعی ‌است. اختلاف میان منتخبان شورا دلایل گوناگونی دارد. بخشی از این اختلاف به مسائل شخصی و حجم عمده به موضوعات حزبی برمی‌گردد. تحزب یکی از ارکان توسعه سیاسی در جامعه است و از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که هدف جدی همه احزاب، کسب و حفظ قدرت سیاسی است. به نظر نگارنده حدی از اختلاف میان احزاب طبیعی است و هنوز مسیری طولانی پیش‌روی احزاب در ایران وجود دارد. اکثریت قاطع منتخبان دوره پنجم شوراهای شهر‌، از اعضای احزاب هستند. پیگیری منافع حزبی از سوی منتخبان شورای شهر، نه‌تنها موضوع نادرستی نیست، بلکه طبیعی است. البته اختلاف میان احزاب اصلاح‌طلب گرچه باعث انشقاق درون‌جریانی نشود به‌شدت مخرب است. رقابت میان احزاب اصلاح‌طلب از زمان تهیه لیست انتخاباتی مجلس شکل گرفت. از‌‌ همان هنگام این سوالات برای جامعه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب مطرح بود که سهمیه‌های احزاب در لیست چه کسانی هستند؟ کدام احزاب با هم وارد ائتلاف شده‌اند؟ کدام احزاب علیه هم فعالیت می‌کنند؟ منافع مشترک حزب مدنظر با سایر احزاب چیست؟ شورای‌عالی سیاستگذاری نهادی جدا از احزاب نبود و احزاب بیشترین تاثیر را بر شورای‌عالی داشتند، چراکه هر حزب به دنبال افزایش سهم خود از کیک قدرت است. رقابت میان احزاب اصلاح‌طلب هنوز به مرحله انشقاق درون‌حزبی نرسیده و می‌تواند مفید باشد. از سوی دیگر، ایجاد و تشکیل نهادی به نام شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان باید مورد بررسی قرار گیرد. این نهاد در آستانه انتخابات مجلس به منظور هم‌افزایی میان احزاب و اشخاص اصلاح‌طلب شکل گرفت. نخستین آزمون جدی برای شورای‌عالی، انتخابات مجلس دهم بود. در این انتخابات صلاحیت تعداد زیادی از نیروهای اصلی اصلاح‌طلب تایید نشد، اما شورای‌عالی توانست میان اصلاح‌طلبان همگرایی خوبی را ایجاد و برای همه کرسی‌های مجلس، کاندیدا معرفی کند. این لیست با کمترین حاشیه و بیشترین استقبال عمومی مواجه شد. اصلاح‌طلبان توانستند به موفقیت بزرگی دست پیدا کنند. در انتخابات شورای شهر نیز اصلاح‌طلبان هرچند به نتیجه بسیار خوبی رسیدند، اما عملکرد شورای‌عالی چندان مثبت نبود. لیست شورای شهر از‌‌ همان ابتدا با حواشی متعددی مواجه شد و انتقادات بسیاری از فعالان اصلاح‌طلب را برانگیخت. گزینش این لیست حتی باعث ایجاد شکاف میان اعضای شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان شد. این احتمال وجود دارد که منتخبان شورای شهر در انتخاب شهردار گرفتار حواشی شوند. موردی که البته با تاکید بزرگان اصلاحات و هدایت تمامی شخصیت‌های ملی و کمک بدنه مدیریتی اصلاحات به اعضای شورای شهر قابل پیشگیری است، طوری‌که مشکلات آینده پیش‌روی شورای شهر منتخب از هم‌اکنون حل‌وفصل شود.


علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها