بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۸۶۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷
انتخابات ۲۹ اردیبهشت نسبت به انتخابات ادوار قبل متمایز بود. مشارکت بالای مردم، وجه تمایز این انتخابات بود، به‌گونه‌ای که کسی در انتخابات اخیر گوشه‌نشین نبود.
تدبیر24»مردم به‌خوبی درک کردند که تنها رقیب روحانی خانه‌نشینی آنهاست. هرچند به‌خاطر برخی نارسایی‌ها چندمیلیون‌نفر از شرکت در انتخابات محروم شدند، اما باز هم میزان افرادی که در انتخابات شرکت کردند، بیشتر از هر انتخاباتی بود. پیام انتخابات اخیر بسیار رساست. در انتخابات اخیر جریان اصلاح‌طلب و تحولخواه با قدرت به صحنه آمد و در مقابل نیز اصولگرایان تمام‌قد در مقابل نماینده اصلاح‌طلبان در انتخابات قرار گرفتند. هرچند همگان تلاش داشتند، انتخابات ریاست‌جمهوری دوقطبی نشود، اما موقعیت دوقطبی در صحنه انتخابات به‌وجود آمد. صحنه انتخابات رقابت بین دو دیدگاه سیاسی بود و تمایل اکثریت مردم در این انتخابات بر همگان مشخص شد. در کشور ما ساختار سیاسی متفاوت از سایر کشورهاست. در اسفند ۹۴ نیز رأی مردم به لیست امید برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نشان از تمایل آنها به جریان اصلاحات بود، اما در مقابل نگاه مردم به جریان اصلاحات، جریان رقیب آتشبار خود را به سوی جریان پیروز انتخابات گرفت و در عین پیروزی لیست امید، مدعی پیروزی خود در مجلس شد. رسانه ملی تاثیر خاصی از انتخابات 94 نپذیرفت و برخی بخش‌ها هم حاضر به شنیدن صدای مردم نشدند. در یک کلام می‌توان گفت هیچ نهاد اصولگرایی تغییر در حال‌وهوای و نگاه کلی مجلس را قبول نکرد. درطول چهار سال گذشته دلواپسان نه‌تنها آقای روحانی را به‌عنوان پیروز انتخابات نپذیرفتند، بلکه هجوم سنگینی در بحث برجام و سایر اقدامات علیه دولت انجام دادند. آنها چنان آشکار علیه رئیس‌جمهور اقدام می‌کردند که در آستانه انتخابات اخیر به این باور رسیدند روحانی را می‌توان کنار گذشت، اما مردم با حضور مجدد و رأی بالا به روحانی در مقابل اقدامات اصولگرایان تندرو و مخالف خط‌ومشی اعتدال ایستادگی کردند. با این وجود بعد از انتخابات آتش توپخانه آنها علیه رئیس‌جمهور از گذشته بیشتر شد. در انتخابات اخیر مواضع رئیس‌جمهور صریح‌تر از اصلاح‌طلبان بوده و شخصا این ادبیات را انتخاب کرده بود. شرایط انتخابات خواست مردم بود.
 آنها تغییر و تحول در شرایط کشور را با شعار «به عقب باز نمی‌گردیم» از رئیس‌جمهور درخواست می‌کردند و این‌گونه بر ادبیات رئیس‌جمهور مهر تایید می‌زدند. پیام انتخابات اخیر جلوگیری از بازگشت دلواپسان به قدرت بود. از این رو این امید وجود دارد که رئیس‌جمهور با توجه به رأی مردم، کابینه خود را به مجلس معرفی کند. برخی اخبار از عدم توجه به این موضوع حکایت دارد. این خواسته وجود دارد که سهم زنان در کابینه افزایش یابد؛ همچنین جوانان حضور بیشتری در دولت داشته باشند. ضمن اینکه در حوزه سیاست داخلی نیز تحولاتی ایجاد شود. همچنین در بخش‌های اقتصادی نیز در جهت خروج کامل از رکود تحولاتی ایجاد شود. به نظر می‌رسد در فرصت باقیمانده باید دغدغه‌هایی را با رئیس‌جمهور در میان گذاشت تا دولت آینده دولتی اصلاح‌طلبانه‌تر باشد.



سید محمود میرلوحی، فعال سياسي اصلاح‌طلب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها