بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۸۶۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲
روز گذشته فصلی تازه از سرنوشت ایران با حضور هیات‌های خارجی مهمان در مراسم تحلیف روحانی رقم خورد.
 تدبیر24»حضور مهمانان خارجی در مراسم تحلیف دور دوم ریاست جمهوری روحانی با توجه به بحران‌ها و پیچیدگی‌های موجود در منطقه را باید مثبت و مطلوب ارزیابی‌کرد. زیرا نه تنها حضور هیات‌های خارجی در روابط منطقه‌ای ایران با همسایگان اثرگذار است و برای تهران منافع بسیاری در پی دارد، بلکه سیاست‌ها و برنامه‌های روحانی در منطقه و جهان نیز منافع متقابل آنها را در پی خواهد داشت. زیرا اتحایه اروپا نیک‌ می‌داند که ایران از منظر ژئوپولتیک و ژئواکونومیک کشوری مقتدر درمنطقه است. بنابراین درشرایط امروز جهان و بحران منطقه سفر هیات‌های خارجی و به ویژه موگرینی به ایران دارای اهمیت است. زیرا هیات‌های خارجی مطلع هستند رئیس جمهور خواهان افزایش مشارکت مردم در فعالیت‌ها، مخالف تنش در سیاست خارجی و هوادار تحول و تعدیل در امور داخلی در کنار تعامل و گفت‌وگوی سازنده با جهان، جذب سرمایه‌های خارجی و انتقال تکنولوژی به کشور و روابط مثبت متقابل است. بنابراین باتوجه به اینکه کشورهای منطقه نیز در جایگاه کشورهای حامی و هوادار سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی رئیس جمهور در مراسم تحلیف حضور یافتند، حضورشان با توجه به موضع روحانی نسبت به مسائل داخلی و خارجی، نگرش رئیس جمهور را به ویژه نسبت به رفع تنش و گفت‌وگوی سازنده در منطقه و جهان تقویت می‌کند. رئیس جمهور در مراسم تحلیف روز گذشته اذعان داشت: «دست دوستی به همسایگان خود می‌دهیم و با نوآمدگان سیاست کاری نداریم، با کهنه‌کاران سخن می‌گوییم؛ برجام می‌تواند یک الگو باشد. امروز روزگار رونمایی از «مادرِ تحریم‌ها» نیست، باید از «مادرِ مذاکرات» رونمایی کرد»؛ بنابراین امروز کشورهای منطقه و جهان نیک آگاهند که ایران با توجه به مصالح و منافع ملی خود در سطح منطقه و جهان رفتار می‌کند. این نگرش معتدل رئیس جمهور بسیاری از کشور‌ها به ویژه هیات‌های خارجی مهمان در مراسم تحلیف را به روابط و همکاری نزدیک با ایران ترغیب می‌کند و در آینده آنها را نسبت به موضع ایران در مواردی مانند تنش‌زدایی در منطقه، بازگشت صلح و آرامش به خاورمیانه، تعامل و گفت‌وگوی سازنده با جهان در ‌‌نهایت اجرای کامل برجام و روابط اقتصادی و تجاری منتفع می‌سازد. از سویی فارغ از تاثیر این سفر‌ها بر گسترش روابط ایران با کشورهای مهمان، بدون تردید سفر هیات‌های خارجی به‌ویژه اعضای توافق هسته‌ای در سطح نماینده‌های عالی‌رتبه به تهران در اجرای کامل برجام نیز می‌تواند اثرگذار باشد. زیرا این کشور‌ها خود نیز عضو دائمی شورای امنیت بوده و همچنین نماینده جامعه بین‌الملل در حفظ برجام و منافع جهانی هستند. در برجام تنها روابط میان ایران و آمریکا و تاثیر این روابط در توافق مطرح نیست بلکه توافق هسته‌ای میان نمایندگان جامعه جهانی در جایگاه ۵ عضو دائمی شورای امنیت و ایران منعقد شده است به همین دلیل می‌توان گفت در برجام، منافع همه کشورهای جهان مطرح است. بر این اساس از آنجایی که برجام به تایید شورای امنیت نیز رسیده است، همه کشورهای طرف مقابل ملزم به حفظ برجام به عنوان منفعتی بین‌المللی هستند. با توجه به برخی از موضع‌گیری‌های اخیر آمریکا که ناخرسندی و نارضایتی طرف‌های توافق را به دنبال داشته، حضور هیات‌های خارجی به ویژه دیگر طرف‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای در مراسم تحلیف رئیس جمهور بیانگر این مهم است که آنها با اعتماد و اعتبار به دولت روحانی درصدد فراهم کردن فضا برای تعاملات اقتصادی و سیاسی در چهارچوب برجام و همچنین به تعبیر روحانی رونمایی از «مادرِ مذاکرات» هستند.



داوود هرمیداس باوند، تحلیلگر مسائل بین‌الملل
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها