بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۸۷۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
کابینه دوازدهم و نگاهی به مطالبات اصولگرایان
معرفی کابینه دوازدهم و اعلام اسامی وزیران پیشنهادی، واکنش های متفاوتی را در میان فعالان سیاسی کشور برانگیخت. کارآمدی و استفاده از تمام ظرفیت های موجود را می توان خواست و مطالبه تمام احزاب دانست اما با این وجود تلاش برای تاثیرگذاری در چینش ترکیب هیات دولت دغدغه کنونی جریان های سیاسی است.
تدبیر24»حسن روحانی رییس جمهوری پس از مراسم تحلیف در 14 مرداد 1396 خورشیدی با وجود مهلت 2 هفته ای برای کابینه لیست 17 تن از وزرای پیشنهادی خود را اعلام کرد. این موضوع در روزهای گذشته سبب موضع گیری ها و اظهارنظرهای مختلف در میان احزاب سیاسی مختلف شده است.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در آستانه معرفی کابینه دولت دوازدهم به منظور واکاوی دیدگاه فعالان سیاسی در رسانه ها از بازه زمانی 14 تا 23 مرداد به جمع بندی مواضع آنها پرداخته و در 2 گزارش به تفکیک مطالبات جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی از کابینه دوازدهم را بررسی کرده است.

**بخش نخست: فعالان سیاسی اصولگرا
*مصطفی‌ میرسلیم رییس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی:
مصطفی‌ میرسلیم رییس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در ارتباط با چینش کابینه دوازدهم، گفت: دوستانی که فکر می‌کنند برای روحانی رأی جمع کرده‌اند، اجازه بدهند او از همه ظرفیت کشور استفاده کند. روحانی در دوران انتخابات و پس از آن بر مسائل مهم و دقیقی از جمله قانون‌گرایی، مقابله با فساد، اجرای اقتصاد مقاومتی، اطلاع‌رسانی دقیق به مردم و لزوم حل مشکلات اقتصادی تأکید کرده است، بنابراین وزرایی باید انتخاب شوند که یار صدیق رئیس‌جمهور بوده و به این نکاتی که روحانی اشاره کرده، اعتقاد داشته باشند، زیرا هیات وزیران ابزار اجرایی رئیس‌جمهور است.

وزرای دولت دوازدهم باید به قانون‌گرایی، اجرای اقتصاد مقاومتی، مبارزه با فساد و اطلاع‌رسانی شفاف اعتقاد داشته باشند و تمام وقت خود را برای کشور گذاشته، دنبال منافع شخصی خود نباشند. امیدواریم رئیس‌جمهور تحت فشار گروه‌های سیاسی‌ای که اعتقاد دارند برای وی رأی جمع کرده‌اند، قرار نگیرد و از اجرای تعهدات خود به مردم باز نماند. رئیس‌جمهور فرد دلسوزی بوده و معتقد است باید از همه ظرفیت کشور برای رفع مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی استفاده کند بنابراین وزرایی انتخاب شوند که دنبال تحقق این اهداف باشند.

*رسول خضری نماینده پیرانشهر و عضو فراکسیون مستقلان ولایی مجلس:
رسول خضری نماینده پیرانشهر و عضو فراکسیون مستقلان ولایی مجلس در گفت وگو با ابتکار به رای اعتماد وزیران پرداخت و بیان داشت: معتقدم آقای روحانی باید از همه ظرفیت‌ها، اقوام و مذاهب در کابینه خود استفاده کند. 6 میلیون رای اهل سنت به دکتر روحانی رای قابل توجه و معنا‌داری است. معتقدم آقای روحانی باید درباره استفاده از وزرای اهل تسنن و اقلیت مذهبی تابو را بشکند. ما در ایران چه بخواهیم چه نخواهیم رنگین کمان اقوام و مذاهب هستیم و باید به این نکته توجه کنیم.

با وجود کاستی‌ها، ضعف‌ها و انتقاداتی که وجود دارد همانطور که در مجلس نهم از کل کابینه یازدهم دفاع کردم، در این مجلس هم به دلیل همراهی با خواست و مطالبه 24 میلیونی مردم به کل کابینه پیشنهادی دوازدهم رای اعتماد می‌دهم. البته ممکن است که رئیس جمهوری در انتخاب وزرای پیشنهادی محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی داشته باشد.

*امیر محبیان تئوریسین برجسته جریان اصولگرایی:
امیر محبیان تئوریسین برجسته جریان اصولگرایی، نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه در گفت وگو با آرمان در پاسخ به این پرسش که دیدگاه شما درباره کابینه دوازدهم آقای روحانی چیست، گفت: واقعا معتقدم معضل اصلی کشور، سیاسی یا حتی اقتصادی نیست. این معضل‌ها محصول یک مشکل جدی دیگر است و آن بحران کار‌آمدی است. نگاهی به مشکلات آینده مثل بحران آب نشان می‌دهد که ایران به مدیران کارآمد نیاز حیاتی دارد. ایران به وحدت نظر جناح‌ها برای حل مساله نه بازی با مسائل نیاز حیاتی دارد. به روشنی می‌بینم که ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان میهن ما توسط حاشیه پردازی‌های سیاسی در حال از بین رفتن است. سیاست بازی به مشکل اصلی ما تبدیل شده است.

ارزیابی کنید ببینید تا چه اندازه چشم‌انداز قابل تحقق است؟ رقبای ما در منطقه در حال رشد هستند و ما در گیر بازی‌های کودکانه! به گمان من حاشیه سازی برای کشور در شرایط کنونی خیانت است. از دولت فقط یک انتظار داریم و آن کارآمدی است. اصلا مهم نیست دولت اصلاح‌طلب است یا اصولگرا. ما وظیفه داریم به کارآمدی کمک کنیم.

*سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز:
سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز، موضوع معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی برای گرفتن رأی اعتماد را از دو منظر قابل توجه دانست و به روزنامه «ایران» گفت: نکته نخست اینکه وقتی آقای روحانی به عنوان رییس جمهوری آقای عبدالرضا رحمانی فضلی را برای تصدی مسوولیت وزارت کشور مجدداً پیشنهاد داده است، به این معناست که عملکرد ایشان را مثبت ارزیابی کرده و ادامه فعالیت ایشان را معقول می داند. از طرف دیگر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند که آنها هم با توجه به شناختی که از افراد معرفی شده و برنامه های آنان دارند، درباره وزرای پیشنهادی قضاوت می کنند. مجلس فعلی با مجلس نهم متفاوت است و مجلس نسبتاً جدیدی است. باید دید آیا مجلس دهم شورای اسلامی هم با آقای رئیس جمهوری هم رای و هم نظر است یا خیر؟

*حسینعلی حاجی دلیگانی عضو فراکسیون اصولگرایان:
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو فراکسیون اصولگرایان در گفت وگو با روزنامه ایران کارآمدی وزرا را مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: برای اصولگرایان مجلس هم اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن وزرای پیشنهادی یک اهمیت درجه چندم است و بیش از هر چیز باید کارآمدی وزرا مد نظر باشد. ما وزرای اصلاح‌طلبی داریم که اکنون به دلیل کارنامه خوبشان مورد حمایت اصولگرایان مجلس هستند و بارها از آنها نام آورده شده و اصولگرایانی هم داریم که کارنامه آنها مورد انتقاد است. بنابراین آنچه از منظر ملی و برای حقوق ملت مهم است خروجی کار یک مدیر است که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. همان طور که رئیس جمهوری هم گفتند که از این به بعد رئیس جمهوری همه مردم ایران هستند و نه آن طیفی که به ایشان رأی داده اند. بنابراین هم کابینه ایشان باید در همین جهت تعیین شود و هم ما در مقام نماینده باید با همین نگاه به وزرا رأی دهیم. شاخصه‌های توانمندی کابینه از نگاه نمایندگان در راستای گرایش‌های سیاسی قرار نمی‌گیرند و این دو موضوع دو چیز متفاوت هستند که کارکردی مجزا دارند.

* ابوالقاسم رئوفیان عضو جبهه ایستادگی و فعال سیاسی اصولگرا:
ابوالقاسم رئوفیان عضو جبهه ایستادگی و فعال سیاسی اصولگرا در گفت وگویی با روزنامه ایران، توجه به ظرفیت ملی در کاینه را مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: خلاصه کردن کارآمدی وزرا و کابینه در گرایش‌های سیاسی ظلم به توانمندی ملی ما است. هر چقدر هماهنگی در کابینه اهمیت داشته باشد، باید بدانیم استفاده از ظرفیت ملی ما در سطوح مدیریتی هم دارای اهمیت است و در واقع باید بین این هماهنگی و استفاده از تمام ظرفیت مدیریتی کشور یک تعادل برقرار شود و این تعادل هر چقدر پایدارتر شود، کابینه بعدی توانمندتر و کارآمدتر خواهد بود.

*حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز:
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره نحوه ترکیب کابینه دوازدهم، گفت: برقراری ثبات در اقتصاد کلان کشور، بازار ارز، وضعیت عمومی اقتصاد و کاهش نرخ تورم تا 10 درصد خوب بوده است اما اکنون این تورم به بالای 10 درصد رسیده و گام‌ها در صنایع نیز کوچک بوده است لذا نمی‌توان از یک رونق فراگیر در ابعاد مختلف اقتصاد سخن گفت هرچند صنعت پتروشیمی و خودرو نیز روند رو به رشدی بوده است. انتظار ما این است که درباره کابینه دوازدهم نگاه کارآمد و شایسته‌سالار وجود داشته باشد نه نگاه حزبی و جناحی و کسانی روی کار نیایند که فقط عده‌ای خرسند شوند اما خروجی آن رضایت مردم و رهبری نباشد.

*حمید قزوینی سخنگوی مجمع نیروهای خط امام:
حمید قزوینی سخنگوی مجمع نیروهای خط امام در گفت ‌وگویی با روزنامه «ایران» حضور افراد اعتدالی را در کابینه مهم دانست و بیان کرد: قبل از قضاوت درباره وزرای پیشنهادی رئیس جمهوری باید ابتدا مشخص کنیم چه انتظاری از دولت یا یک وزارتخانه مشخص داریم. ابتدا باید ببینیم دولت آقای روحانی اصلاح‌طلب است یا اعتدالی، همان گونه که خود آقای روحانی بارها و بارها اعلام کرده، مشی و گرایش اعتدال گرایانه دارد؛ بر این اساس باید در کابینه آقای روحانی منتظر چهره‌های اعتدالی بود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها