بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۸۷۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
مصطفی درایتی

هفته آینده مراسم رأی اعتماد به دولت دوازدهم به پایان می‌رسد و پس از آن حسن روحانی پیگیر وعده‌ها و قول‌های انتخاباتی خواهد شد. البته همان‌طور که دولت یازدهم با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود، دولت دوازدهم نیز با دشواری‌های فراوانی دست و پنجه نرم خواهد کرد. به همین دلیل بسیاری معتقدند که روحانی از همان ابتدای کار باید ملاحظاتی را در نظر بگیرد و باتوجه به آن ملاحظات به پیگیری مطالبات در دولت دوم خود مشغول شود. برای بررسی این موضوع، حجت‌الاسلام مصطفی درایتی با «آرمان» گفت‌وگو کرده که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

دولت یازدهم آخرین جلسه خود را این هفته برگزار کرد و رسما وارد دوره فعالیت دولت دوازدهم شد. از نظر شما آقای روحانی در ابتدا بهتر است چه نکاتی را مد نظر قرار دهد؟

آقای روحانی در دولت دوم خود در بخش‌هایی از کار باید به اهمیت چند موضوع توجه داشته باشد. نخست اینکه دولت بخشی از وعده‌های دور اول و دور دوم خود را باید با تلاشی گسترده اجرایی کند. جهت‌گیری و تلاش ملموس دولت باید مشهود بوده و همکاران دولت با تمام قوا به پیگیری مطالبات ملت بپردازند. آنچه اهمیت دارد این است که وقتی یک شخص مسئولیتی را عهد‌ه‌دار می‌شود، با پشتکار به پیگیری وعده‌های خود بپردازد و مردم نیز این موضوع را حس کنند. اولین انتظار روحانی از کابینه نیز این خواهد بود که همه ابزار و عواملی که در دولت حضور دارند به حل و فصل مشکلات مردم مشغول شوند. مساله دیگر این است که دولت نیازمند همگرایی بیشتر با دیگر قواست. قوای دیگر باید به دولت کمک کنند که موانعی که سر راه است، برداشته شود و وعده‌هایی که به مردم داده شده، تحقق پیدا کند. آینده کشور باید سرلوحه کار همه قوا قرار بگیرد و جهت‌گیری‌های سیاسی مطرح نباشد. دولت موظف است که چارچوب سیاست‌گذاری خود را به جهتی قرار دهد که با خواست اکثریت مردم هماهنگی داشته باشد. این هماهنگی نیز تنها در دستگاه اجرایی کشور خلاصه نمی‌شود و نیازمند همکاری دستگاه‌ قضائی و مجلس است. طبیعی است که قوا به رغم استقلالی که از نظر قانونی دارند، در مسیر توسعه کشور با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند. بنابراین باید تلاش شود که در دور دوم، همکاری بیشتری میان قوا وجود داشته باشد. طبیعتا برای اینکه این مهم صورت پذیرد، به‌جز اینکه به یک وحدت کلمه جدی در درون کشور احتیاج داریم، نیازمند استفاده از نظر متخصصان هستیم و برای این کار باید امکانات مورد نیاز در اختیار آنها باشد که این موضوع می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها برای دولت و کشور راهگشا باشد. در دور اول نیز این موضوع مشهود بود اما زمینه آن به طور کامل مهیا نشده بود. متخصصانی در کشور داریم که آمادگی دارند تا بدون هزینه‌ای گزاف، منظر و نگاه خود را به دولت ارائه کنند و دولت نیز باید گوش شنوایی برای دریافت این نظرات داشته باشد. باید احساس شود اگر تلاشی می‌شود، دولت از کنار آن عبور نمی‌کند. آنچه که از مشکلات کشور اطلاع داریم، بدون عزم جدی صاحب‌نظران و قوای کشور رفع و رجوع نخواهد شد.

بحث استفاده از کارشناسان به‌ویژه در امور اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. این موضوع تا چه اندازه می‌تواند به دولت در پیشبرد اهداف خود کمک کند؟

دولت‌هایی که تصور کنند تنها با کارشناسان خود می‌توانند کارها را به پیش ببرند و از نظرات دیگران و حتی منتقدان استفاده نکنند، موفق نخواهند بود. هر جایی که ما قادر باشیم عزمی کلی در کشور ایجاد کنیم که همه در رفع مشکلات و کمک به دولت احساس مشترک پیدا کنند، می‌توان امیدوار به حل مشکلات بود. البته نباید توقع داشته باشیم که هرگاه دولت به کمک دیگران نیاز داشت، از آنها درخواست کمک کند. وقتی بستر استفاده از نظرها آماده شود، همه کارشناسان نظرات خود را طرح می‌کنند و حتی انتقاد می‌کنند که در میان این انتقادها می‌توان راهکارهای پیشبرد منافع کشور را پیدا کرد. امیدوارم آقای روحانی از همکاران جدید خود جدی‌تر درخواست کند که چابک‌تر و پرتحرک‌تر برای حل مسائل مردم تلاش کنند و همچنین با قوای دیگر همکاری کرده و کارشناسان و منتقدان را به کار بگیرد.

بسیاری بر این باورند که دولت دوازدهم باید از تجربه دولت یازدهم استفاده کرده و برابر فشارها و هجمه‌هایی که به دستگاه دولت وارد می‌شود با تمام قوا ایستادگی کند تا بتواند مشکلات مردم را حل کند. ارزیابی شما نسبت به این موضوع چیست؟

در دولت یازدهم هر یک از اعضای کابینه که در برابر فشارها ایستادگی کردند و سر فرود نیاوردند، موفق‌ترین اعضای کابینه بودند. البته باید توجه داشت که دور اول ویژگی‌هایی دارد که باعث می‌شود فشارهایی به دولت وارد شود اما در دولت دوم به عقیده من این شرایط متفاوت است و امیدوارم که از گستردگی‌ فشارها کاسته شود. دولت روحانی در دوره اول نشان داد که زیر بار فشارها نمی‌رود و همچنین مخالفان او نیز در دور بعد با او رقابتی نخواهند داشت، به همین دلیل به نظر من از بار هجمه‌ها علیه دولت کاسته می‌شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها