بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۸۷۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
قائم مقام حزب اعتماد ملی:
رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی گفتگویی خواندنی را با پایگاه رسمی اطلاع رسانی این حزب انجام داده است. وی آینده اصلاحات را در گرو عملکرد دولت روحانی دانسته است. او همچنین خواستار حضور اعضای نهضت آزادی در حکومت به عنوان افرادی خدمتگزار، با فضیلت، دانشمند، صاحب نظر و با تجربه شده است.

تدبیر24»حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی در گفتگو با خبرنگار اعتماد ملی ضمن پاسخ به برخی پرسش های مهم پیرامون انتخاب شهردار تهران، کابینه دوازدهم و ریاست جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار مشارکت اعضای نهضت آزادی در حکومت شد.

به گزارش اعتماد ملی مشروح این گفتگو را در زیر می خوانید:

  • با تشکر از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید. در برخی خبرها خواندیم که حزب اعتماد ملی در پشت پرده با برخی احزاب دیگر مانند اتحاد ملت و کارگزاران بر سر شهردار شدن آقای نجفی به توافق رسیده اند. آیا چنین خبری صحت دارد؟

حزب اعتماد ملی در رابطه با شهرداری نه جلسه ای داشته و نه تصمیمی گرفته است. دو نفر از اعضای شورای مرکزی حزب و یک نفر از جوانان حزب در شورای شهر تهران حضور دارند که ممکن است با مشورت برخی دوستان دیگر، تصمیماتی را گرفته باشند که این را نمی توان به پای حزب گذاشت. می توان گفت برخی اعضای حزب توافقاتی را انجام داده باشند؛ اما نمی توان گفت که حزب توافقی دراینباره داشته است؛ چراکه برای چنین مواردی باید شورای مرکزی یا ارکان حزب دراینباره تصمیم گیری کنند. ما مدت هاست که جلسه شورای مرکزی نداشته ایم و برخی ارکان هم به دلیل اینکه مدت زمان فعالیتشان به پایان رسیده است، نمی توانند مصوبه ای داشته باشند و یا حتی تشکیل جلسه بدهند. لذا این تصمیم حزبی نبوده است؛ اما اینکه اعضای حزب اعتماد ملی در شورای شهر تهران، پشت پرده توافقاتی داشته اند یا خیر؟ بنده خبر ندارم. تا جایی که من اطلاع دارم این دوستان در تلاش بودند تا جناب آقای افشانی شهردار تهران شوند و تا حد زیادی هم پیشرفت داشتند اما همانگونه که من پیش بینی کرده بودم و پیش تر هم گفته بودم، تصمیم گیری درباره شهردار تهران با این شورای شهر نیست. این وظیفه قانوناً بر عهده شورای شهر است ولی عملاً پشت صحنه تصمیم گیری می شود. من قبلاً سخنی را گفتم که برای عده ای ناخوشایند بود و آن سخن این بود که «همان هایی که لیست شورای شهر تهران را بسته اند، در مورد شهردار تهران هم تصمیم گیری می کنند» و دیدیم که همین هم شد. تصمیمات درباره شهردار تهران جای دیگری گرفته شد و اعضای شورای شهر هم در اینباره به بازی گرفته نشدند و خواسته یا ناخواسته تصمیمی که دیگران گرفتند را پذیرفتند.

البته بحث اینکه آیا آقای نجفی گزینه مناسب شهرداری تهران است یا نه بحث دیگری است. من آقای نجفی را شخصیتی ممتاز، کاملاً شایسته، توانمند و مدیر و مدبر می دانم و حضور ایشان در شهرداری تهرلن افتخاری برای مجموعه شهرداری می دانم. ایشان از چهره های ملی و بسیار خوشفکر و برنامه ریز هستند و ما امیدواریم ایشان بتواند شهرداری را به جایگاه خود برگرداند و تحولی عمیق و گسترده را در این سازمان به ارمغان بیاورد. البته این مشروط بر آن است که دوستان در شورای شهر به ایشان کمک کنند و اجازه تحمیل تصمیمات به ایشان را از بیرون مجموعه ندهند.

  • من اینطور نتیجه گرفتم که شما با روند انتخاب شهردار تهران مخالف هستید اما از نتیجه حاصل شده رضایت دارید. درست است؟

بلی. من معتقد هستم که تصادفاً این تصمیم گیری، تصمیم خوبی بوده است.

  • از کابینه معرفی شده توسط آقای روحانی راضی هستید؟

از آقای روحانی انتظار نیست که کابینه ای را بچیند که مورد رضایت جناح خاصی باشد. آقای روحانی شخصیت خاصی دارند. ایشان نه اصلاح طلب است و نه اصولگرا. آقای روحانی بعضاً شعارهای اصلاح طلبانه هم می دهند اما نمی توان به ایشان اصلاح طلب گفت. لذا باید از ایشان به اندازه شخصیت و هویت ایشان انتظار داشته باشیم. اینکه انتظار داشته باشیم همه یا اکثریت کابینه دوازدهم اصلاح طلب یا اصولگرا باشند، انتظار درستی نیست. هرچند ایشان نام اعتدال گرایی را به عنوان یک گفتمان برای طیف فکری خود برگزیدند اما ما معتقدیم که یکی از مبانی اصلاح طلبی، اعتدال گرایی است و اعتدال گرایی از اصلاح طلبی جدا نیست.

در مورد کابینه معرفی شده من احتمال می دهم همه آنها رأی بیاورند و به طور کلی مجموعه قابل دفاعی است. از نظر ما مجموعه ایده آلی نیست اما انتظار ما از آقای روحانی بیش از این هم نیست. ما امیدواریم وزیر علوم هم فردی باشد که بتواند ضعف های گذشته را جبران کند و مشکلات وزارت علوم را ساماندهی کند. آنچه باید هم برای آقای روحانی و هم کابینه ایشان مهم باشد، وعده هایی است که ایشان به مردم داده است. خود ما که به مناطق مختلف کشور رفتیم و در سخنرانی هایمان از مردم خواستیم تا به آقای روحانی رأی بدهند به استناد همین وعده ها بود. لذا آقای روحانی و کابینه ایشان باید متعهد به وعده های خود باشند. پذیرفته نیست که وزیری بخواهد بگوید چون من از مجلس رأی گرفتم حالا هر کاری دلم م خواهد انجام می دهم.

  • بسیاری از اصلاح طلبان معتقدند آقای روحانی برای اصلاح طلبان فقط شعار می دهد و در عمل کار خاصی برای اصلاح طلبان انجام نمی دهد. مثلاً در زمان انتخابات در مقابل شعار رفع حصر فقط لبخند می زدند. نظر شما چیست؟

مسأله حصر در ید آقای روحانی نیست و حتی به آقای روحانی گفته اند حق ندارد در مسأله حصر دخالت کند. اگر آقای روحانی وعده ای هم در مورد رفع حصر داده اند اشتباه کرده اند. اما درباره عملکرد ایشان در قبال اصلاح طلبان، انتظار ما هم این است که هرچند ایشان اصلاح طلب نیستند اما به شعارهای اصلاح طلبانه ای که می دهند عمل کنند.

  • از نظر اصلاح طلبان آقای روحانی در انتخابات ۹۲ و ۹۶ خیرالموجودین بود. به نظر شما اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ موفق خواهند بود؟

اگر دولت آقای روحانی در این مدت موفق عمل کند و به خواسته های مردم در حد توان توجه کند، زمینه فعالیت و موفقیت در انتخابات سال ۱۴۰۰ و حتی ۱۴۰۴ برای اصلاح طلبان و اعتدال گرایان فراهم خواهد شد و ما هم در آن زمان دیگر راضی به حداقل ها نخواهیم بود. اما در صورتی که دولت موفق عمل نکند، مردم اعتمادشان را به ما هم که حامی آقای روحانی بودیم از دست خواهند داد. بنابراین می توان گفت که سرنوشت اصلاحات هم اکنون در دستان آقای روحانی است.

اگر آقای روحانی و وزیران ایشان به وعده هایشان عمل نکنند، امکان دارد مردم نه تنها به اصلاحات بلکه به کلیت نظام دلسرد شوند. چراکه وقتی مردم احساس کنند مسئولینی که به آنها امید بسته اند به خواسته هایشان توجه نمی کنند به کلیت نظام دلسرد می شوند.

  • رهبر انقلاب آیت الله هاشمی شاهرودی را به جای آیت الله هاشمی رفسنجانی منصوب کردند و در حکمشان از مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از استوانه های سیاسی کشور یاد کردند. به نظر شما آیت الله هاشمی شاهرودی می تواند جای خالی آقای هاشمی را پر کند؟

من معتقدم  که از نظر من هیچ کسی نمی تواند جای خالی آقای هاشمی را پر کند. ایشان شخصیت فوق العاده و ممتازی بود که قرن ها باید بگذرد تا همچین افرادی تربیت بشوند و روی کار بیایند. مرحوم هاشمی رفسنجانی محصول یک روز و دو روز نبود. ایشان پس از نزدیک به شصت سال مجاهدت توانست اعتماد مردم را به دست بیاورد و دیدیم که در مراسم تشییع ایشان علی رغم جو سازی هایی که صورت گرفت، میلیون ها نفر حضور پیدا کردند.

جای خالی ایشان نه تنها در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلکه در قسمت های دیگر نظام هم پر نخواهد شد و هیچ کسی نمی تواند مدعی شود که می تواند جای خالی ایشان را پر کند. اما من فکر می کنم در شرایط فعلی آقای هاشمی شاهرودی جزو بهترین گزینه ها برای ریاست بر مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و امیدواریم ایشان فراتر از مسائل جناحی و گرایش هایی که وجود دارد، مصالح نظام را ببیند و مجمع را مدیریت کند. ما اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام را میراث گران سنگ آیت الله هاشمی رفسنجانی بنامیم، گزاف نگفته ایم؛ چراکه خود من به خاطر دارم مرحوم امام خمینی (ره) به واسطه درخواست آقای هاشمی دستور تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام را دادند. امیدواریم آقای هاشمی شاهرودی و دیگر اعضای مجمع بتوانند از این میراث به خوبی پاسداری کنند.

  • خبردار شدیم که حال آقای ابراهیم یزدی وخیم است. شخصیت ایشان و به طور کلی خدمات نهضت آزادی برای انقلاب را چگونه ارزیابی می کنید؟

فارغ از برخی اختلاف سلیقه های سیاسی ما با دوستان نهضت آزادی، این مجموعه به صورت سازمان یافته سال های سال قبل و بعد از انقلاب تلاش سیاسی و فرهنگی کردند و نقش بسیار مهمی هم در پیروزی انقلاب داشتند. تا آنجا که مرحوم امام (ره) دولت موقت را به آنها سپرد. نهضت آزادی یک مجموعه سازمان یافته، مجرب و اندیشمند از افراد متعهد و متدین بود و حساب آنها از حساب سایر گروه ها کاملاً جدا بوده و است.

آقای دکتر یزدی هم که آرزوی سلامتی و شفای عاجل از خداوند برای ایشان دارم، از افراد بسیار دلسوز و اندیشمند هستند. ایشان حتی از خارج کشور بسیار به انقلاب و نظام خدمت کردند. در پاریس خدمت امام (ره) بودند و با ایشان وارد کشور شدند. در دوره اول مجلس جزو نمایندگان فعال مجلس بودند و من با ایشان در بسیاری از کمیسیون ها کار کردم. بعد از دور اول مجلس هم که نتوانستند به حکومت راه پیدا کنند، همواره در کنار مردم بودند

اعضای نهضت آزادی، بعد از عدم راهیابی به حکومت کمترین آسیب را به مردم و نظام رساندند. علی رغم اینکه اشکال های زیادی به سیاست های حاکم داشتند اما اینگونه نبود که کارشکنی یا سنگ اندازی کنند. متأسفانه برخوردهای تند با آنها بسیار شده است. گاهی بر سر یک جلسه فاتحه برای بزرگانشان به آنها حمله می کردند و مراسمشان را به هم می زدند و اجازه نمی دادند حتی فعالیت معمولی خودشان را داشته باشند. من این رفتارها را کار صحیحی نمی دانستم و نمی دانم. به هر حال بسیاری از آنها چهره های شاخص و ارزشمندی بودند و دلیل نمی شود که بخاطر اختلاف سلیقه آنها با عده ای حتی از بزرگان نظام، چنین برخوردهای تندی با آنها صورت بگیرد. از نظر بنده، اعضای نهضت آزادی افرادی خدمتگزار، با فضیلت، دانشمند، صاحب نظر و با تجربه هستند و باید به آنها میدان داد تا در حد خودشان در حکومت حضور پیدا کنند و اثرگذار باشند. از نظر من این حضور نه تنها مضر نیست بلکه مفید هم هست چراکه آنها نماینده بخشی از مردم هستند. اگر فقط بخواهیم به فکر و اندیشه خودمان میدان بدهیم، انحصار طلبی است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها