بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۸۸۰۵۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
پیشرفت فناوری‌های نو بر تجارت کالاهای تجملی هم تاثیر گذاشته و بعضی دست اندرکاران برندهای بزرگ مد امیدوارند با نوآوری‌هایی عجیب، صنعت شان را با محیط زیست سازگارتر کنند.
تدبیر24»صنعت مد یکی از بزرگترین کسب و کارهای لوکس جهان محسوب می‌شود، صنعتی که در کنار همه زرق و برقش یک واقعیت تاریک دارد.

مد بعد از صنعت انرژی یعنی نفت و گاز و زغال سنگ، دومین صنعت بزرگ آلوده کننده محیط زیست است. پنبه یکی از اصلی ترین مواد خام این صنعت است.اما تولید پنبه یکی از موارد پر مصرف آب محسوب می‌شود. برخی نیز به جای پنبه از الیاف شیمیایی استفاده می‌کنند که آن هم از آلوده ترین صنایع جهان است.

دست اندر کاران برخی برندهای بزرگ می گویند باید بین بخش های مختلف صنعت مد تمایز قائل شد.

"صادق دولتشاهی" مدیر بازرگانی موسکینو می‌گوید: فشن از دو قسمت لاکچری و فست فشن تشکیل شده است که ضرر فست فشن برای محیط زیست بسیار بیشتر است.

زیرا در ساخت آنها از مواد شیمیایی استفاده شده و میزان تولید آنها بالاتر است.اما در مقایسه، لاکچری از تعداد پایین و مواد بسیار بهتری تولید می‌شود.

فست فشن برندهایی هستند که لباسهایی شبیه به برندهای لاکچری ولی با قیمت خیلی ارزانتر و در میزان زیاد تولید می‌کنند.

این نوع محصولات معمولا در کشورهای آسیای جنوب شرقی و در شرایط محیطی بد تولید می‌شوند.

در نهایت هم حجم عظیمی از لباس و پارچه تولید شده دور ریخته می‌شود. برای همین،بازیافت در صنعت مد، خود به یک مد تبدیل شده که آنهم کافی نیست.

یک سرمایه گذار جوان روس به نام "میراسلووا دوما"،راه حل این مشکل را در تکنولوژی تولید می‌داند.

او اظهار کرد: ما در حال گردآوری بهتری  دانشمندان و تکنولوژی‌ها از سراسر جهان در رشته‌های مواد،بیوتکنولوژی،نانوتکنولوژی،الیاف هوشمند و فناوری‌های پوشیدنی هستیم.

مثلا در یک آزمایشگاه در سانفرانسیسکو از سلول‌های بنیادی و بدون اینکه حیوانی کشته شود چرم و پوست تولید می کنیم.

دوما یک صندوق سرمایه گذاری 2.5 میلیارد دلاری برای توسعه این تکنولوژی ها تاسیس کرده و با بعضی از بزرگترین برندهای جهان مانند شرکت فراگامو کار می‌کند.

صنعت آبمیوه در ایتالیا به تنهایی یک میلیون تن زباله از پوست پرتقال تولید می کند.

حالا شرکت فراگامو موفق به توسعه یک فناوری شده است که از پوست پرتقال الیاف ارگانیک یا طبیعی تولید می‌کند که درست مثل ابریشم طبیعی است.

اما آیا این نوع محصولات هم لاکچری محسوب می‌شوند؟

دوما اظهار کرد:صرف نظر از برند یک لباس، باید دید که آیا تولید آن لباس از نظر اخلاقی و محیط زیستی مسئولانه بوده و آیا مشکلی از آلودگی محیط ریست را حل می کند یا خیر.

یکی دیگر از فناوری های مورد توجه صنعت مد،تکنولوژی تولید لباس فضایی است که در برابر دماهای خیلی کم یا خیلی بالا مقاوم است. شرکت فشن تک لبز میخواهد از این الیاف لباس روزمره تولید کند.

شاید استفاده از فناوری لباسهای فضایی در مد امروزه یک مسئله لوکس به نظر بیاید اما شاید هم در آینده این فناوری اونقدر ارزان و محیط زیست آنقدر تخریب شود که داشتن لباسی با پارچه طبیعی،خود به یک مسئله لاکچری تبدیل شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها