بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۸۹۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
برمه يا ميانمار فعلي كشوري است با مساحت ٦٧٨٥٠٠٠ كيلومتر مربع با جمعيتي حدود ٦٠ ميليون نفر كه با چندين كشور از جمله دو كشور بنگلادش و هند مرز مشترك دارد و همين امر باعث شده مسلمانان كه از طريق ايران به هند و ايالت بنگال و سپس بنگلادش رفتند و در اين نواحي پراكنده شده در ميانمار هم سكونت كنند.
 تدبیر24»ايالت آراخان كه در ساحل دريا قرار دارد قوم روهينگيا را در خود جاي داده است. اين قوم مسلمان هستند و زبان آنها تركيبي از زبان فارسي، عربي و تركي است ميانمار به علت قرار گرفتن در بين كشورهايي مانند- چين – هند – بنگلادش – تايلند – لائوس محل سكونت اقوام مختلف است. آمار صحيحي از جمعيت مسلمان اين كشور نداريم، از ٦ تا ٨ ميليون نفر تخمين زده مي‌شوند. علت نداشتن آمار درست اين است كه از سال ١٩٦١ كه دين بودا در اين كشور رسمي شد، سياست يكسان‌سازي مذهب توسط حكومت نظامي ميانمار در پيش گرفته شد. مسلمانان ميانمار هم از فرقه‌هاي مختلفي تشكيل مي‌شوند گروهاي شافعي، حنفي، مالكي، حنبلي و مذاهب اسلامي بومي مانند جوليا مسلم، بودا مسلم و اهل حديث، قارياني، وهابي و تعدادي شيعه در اين كشور زندگي مي‌كنند. نسب‌شناسان، عمده مسلمانان ميانماري را مسلمان شده به وسيله ايرانيان مي‌دانند كه عمدتا از نژاد هند و آريايي هستند كه از همان قرن اول هجري و گسترش اسلام در شبه قاره هند و ايالت سين كيان چين رونق پيدا كرد. با استعمار هند توسط انگليس، برمه نيز در سال ١٨٢٤ ضميمه هند مستعمره انگليس شد. مبارزات مردمي برمه‌اي‌ها باعث شد دولت انگليس در سال ١٩٣٧ قبل از جنگ جهاني دوم، نوعي خودمختاري و جدايي از مستعمره هند را براي برمه قائل باشد و به برمه بريتانيا معروف شد. تجمع مسلمانان در ايالت آراخان بود كه اين ايالت هم از برمه بريتانيا نوعي خودمختاري داخلي داشت. استقلال هند باعث شد كه دولت انگليس، استقلال برمه را هم در سال ١٩٤٨ به رسميت بشناسد. دولت برمه در سال ١٩٨٤ قانون حقوق شهروندي را براي كشوري كه داراي ١٤٤ اقليت قومي، مذهبي و زباني بود تصويب كرد. نطفه اختلافات داخلي كه منجر به درگيري‌هاي قومي و مذهبي شد از همين قانون حقوق شهروندي نشأت مي‌گيرد زيرا از ١٤٤ اقليتي كه ساكنين متكثر برمه را تشكيل مي‌دهند تنها ١٣٥ اقليت صاحب حقوق شهروندي شدند. از بين ٩ اقليت محروم شده، قوم روهينگيا كه همين مسلمانان ساكن ايالت آراخان هستند از حقوق شهروندي از جمله تحصيل در دانشگاه‌ها، استخدام در ادارات دولتي، ازدواج بدون مجوز دولتي، داشتن بيش از دو فرزند پس از ازدواجي كه با اجازه دولت و با پرداخت ماليات صورت گرفته است، محروم هستند . جالب است بدانيم مسلمانان ميانمار حتي از روستايي به روستاي ديگر كه قصد مسافرت داشته باشند، بايد مجوز بگيرند. مسلمانان ميانمار فاقد شناسنامه و پاسپورت هستند و زماني مي‌توانند مجوز داير كردن فروشگاه يا كارگاهي را بگيرند كه با يك بودايي شريك باشند كه بودايي شريك شده با مسلمان تنها كارت شناسايي خود را به عنوان سرمايه در ميان مي‌گذارد ولي از سود، سهم اصلي را مي‌برد. مالكيت بر زمين براي مسلمانان ميانمار معنا ندارد و عمدتا مجبورند به صورت مخفي براي بوداييان كار كنند كه حقوق بخور و نميري دريافت كنند. از سال ١٩٦٢ ارتش برمه درصدد نسل‌كشي از مسلمانان برآمد و عمليات نظامي متعددي عليه آنان اجرا شد. دولت به بهانه همراهي مسلمانان با گروه‌هاي مبارز روهينگيايي تابعيت مسلمانان ميانمار را سلب و چاره‌اي جز مهاجرت براي جمعيت سلب تابعيت شده باقي نماند. بزرگ‌ترين مهاجرت‌ها در اواخر قرن ٢٠ در ميانمار صورت گرفت كه جمعيتي بالغ بر ٣٠٠ هزار نفر به بنگلادش فرار كردند. دولت بنگلادش هم به علت شرايط خاص اقتصادي خود و عدم كمك كشورهاي ديگر خصوصا مسلمانان توان پذيرش بيش از اين تعداد مهاجر را ندارد. هند و تايلند هم وضعي مشابه دارند و در اين ميان مسلمانان ميانماري هستند كه يا در دريا غرق مي‌شوند يا در مرزهاي مين‌گذاري شده كشته مي‌شوند يا مورد حمله گروه‌هاي افراطي بودايي قرار مي‌گيرند تا ...

از سرزمين آبا و اجدادي خود رانده و منطقه آراخان از وجود آنان پاك شود. طبيعت خشن منطقه استوايي ميانمار هم عليه مردم مظلوم مسلمان اين منطقه است. باران‌هاي فصلي كه گاه تا ٥٠٠٠ ميليمتر بارندگي سالانه بر سر اين مردم بي‌پناه باريدن مي‌گيرد و توفان‌ها و گردبادهاي فصلي نيز مزيد بر علت است. در سال ٢٠٠٨ در گردباد معروف به – نارجيز – كه به ميانمار نزديك مي‌شد، غيرمسلمانان اجازه داشتند به پناهگاه‌ها بروند و آذوقه تهيه كنند اما مسلمانان اجازه نداشتند سرپناهي پيدا كنند و آذوقه تهيه كنند. آمار كشته‌شدگان گردباد – نارجيز – معلوم نيست اما با توجه به سرعت و وسعت گردباد بايد تلفات زيادي به بار آورده باشد. جمعيت مسلمان ميانمار عمدتا در مناطق روستايي زندگي مي‌كنند و با توجه به نداشتن حق مالكيت در شرايط بسيار بدي به سر مي‌برند. نظاميان ميانماري به دنبال بهانه براي حمله به مسلمانان هستند.  وقتي طالبان مجسمه‌هاي بودا را در باميان افغانستان منفجر كرد، در ميانمار اين مسلمانان بودند كه مورد حمله قرار گرفتند. وقتي جنازه زني بودايي در حاشيه جنگل پيدا شد ٣ نفر مسلمان را دستگير كردند و متهم به تجاوز و قتل زن بودايي نمودند كه يك نفر تبرئه و دو نفر در ملأ عام اعدام شدند. وقتي اتوبوس حامل بودايي‌ها مورد حمله قرار گرفت و عده‌اي كشته شدند، بدون تحقيق و بررسي كه كار چه گروهي است  به مسلمانان حمله كردند در صورتي كه تحليلگران براين باورند كه حمله به اتوبوس كار گروه‌هاي شبه‌نظامي بودايي بوده تا بهانه حمله به مسلمانان موجه تشخيص داده شود. سياست حذف مسلمانان توسط دولت ميانمار كه در پي تشكيل دولت يكدست بودايي در ميانمار است سال‌هاست به بهانه‌هاي مختلف چه داخلي و چه خارجي انجام مي‌شود و اين مسلمانان ميانماري هستند كه مورد هجمه و هجوم و كشتار قرار مي‌گيرند. تصاوير وحشتناك كشتار مسلمانان ميانماري، اجساد غرق‌شدگان در دريا و كلبه‌هاي آتش‌زده مسلمانان ميانماري، دل هر بيننده‌اي را به درد مي‌آورد. پاكسازي قومي در شبه‌جزيره بالكان دارد در آسياي جنوب شرقي تكرار مي‌شود با اين تفاوت كه وقتي صرب‌هاي بوسني به مسلمانان حمله كردند هرچند با تاخير، جامعه جهاني از خود واكنش نشان داد اما ظاهرا چشم‌هاي جامعه جهاني بر مصائب و مسائل مسلمانان مظلوم ميانمار بسته شده است و مهم‌تر آنكه سران كشورهاي اسلامي هم به خواب غفلت فرو رفته‌اند. آيا وقت آن نرسيده است جامعه اسلامي صداي هل من ناصر مسلمانان ميانماري را بشنود و در ايامه حج كه صداي اتحدو در سرزمين وحي بلند است نيم‌نگاهي به اين مردم مظلوم داشته باشند.


نعمت احمدي حقوقدان


مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها