بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۹۱۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
رییس موزه‌های جمعیت هلال احمر می‌گوید: موزه‌ استاد صنعتی تا چهار روز بعد از بازگشایی باز بود، اما به‌خاطر برخی مسائل و جلوگیری از بروز هر مشکل احتمالی، مجبور شدیم آن را دوباره تعطیل کنیم.
تدبیر24»همه‌چیز سر جای خودش است، فضای داخلی موزه با رنگ سفید به شاهکارهای استاد صنعتی آرامش می‌دهد، این آرامش را در مجموعه‌ مجسمه‌های زندانیان، کوچه و بازار و حتی «بهشت» و «جهنم» می‌توان دید، حتی برای نورپردازیِ موزه با تعبیه ریل چوبی به دور تا دور مجسمه‌ها، لامپ‌هایی کم‌مصرف بکار گرفته شده‌اند که قرار است از پایین به مجسمه‌ها روشنایی بدهند و لوسترهای طرح قدیمی که از بالا نور را به شاهکارهای استاد صنعتی می‌تابانند.

با ورود به طبقه اول ساختمان، نشانه‌های زیادی از تلاش‌های جمعیِ هلال‌احمر، سازمان زیباسازی و نظارت میراث فرهنگی در این موزه طی سه سال گذشته به چشم می خورند؛ از آسانسوری که برای استفاده‌ی معلولان نصب شده، اتاقِ کار مرمت‌گرها و استادشان «حمید شانس» (که هنوز پنج سردیس را برای مرمت در دست کار دارند) و درِ پلمب شده‌ای که در همان فضای اتاقِ مرمت، در چند سال گذشته دستفروش‌ها  از آن رفت‌وآمد می‌کردند، کافی‌شاپی که قرار است فضایی متفاوت را به مخاطبان عرضه کند، یا "شاهدِ دیوارهای قدیمی" موزه که در یک قاب مربع شکل در طبقه دوم بنا باقی مانده، یا حتی تابلوهای نقاشی مرمت‌شده و گندزدایی شده.

ظریف‌کاری‌هایی که موزه صنعتی را دوباره تعطیل کردند

به گزارش ایسنا، حالا موزه استاد علی اکبر صنعتی در قلب تهران، بعد از گذراندن مسیری سخت در حدود ۱۰ سال، به ثبات و آرامش رسیده، ثباتی که در روزِ ۱۴ شهریور نصیب اش شد؛ اما این بازگشایی سه روز بیشتر دوام نداشت و بار دیگر موزه تعطیل شد که به گفته‌ی رئیس موزه‌های جمعیت هلال احمر، انجام برخی ظریف‌کاری‌ها در فضای موزه علت این تعطیلی بوده است.

«فرهاد علی اکبری»، رئیس موزه‌های جمعیت هلال احمر معتقد است این کار احتمالا در دیگر موزه‌های دنیا نیز انجام می‌شود. او می‌گوید: پیش از بازگشایی موزه، در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها اعلام کردم احتمالا یک‌سری اقدامات در راستای ساماندهی و تکمیل موزه همزمان با افتتاح موزه انجام می‌شود. اما انجام برخی کارها مانند جابجایی لوسترها، باعث شد تا موزه دوباره به طور کامل تعطیل شود، چون این جابجایی اقدامی خطرناک است که نیاز به تعطیلی کامل فضا داشت.

وی با تاکید بر این‌که در زمان بازگشایی موزه استاد صنعتی، برخی کارشناسان و هنرمندان مخالف لوسترهای قبلیِ نصب شده در فضای نمایشگاه بودند، ادامه می‌دهد: در آن زمان، ایده‌ی جالبی مطرح شد که با توجه به قدیمی بودنِ فضا، بهتر است عناصرِ استفاده‌شده برای موزه نیز قدیمی باشند؛ مانند لوسترهایی که برای باغ نگارستان استفاده شده‌اند، به همین دلیل قرار شد لوسترها نیز در شأن موزه باشند. بنابراین آن‌ها باید جابجا می‌شدند که هم‌اکنون در حال تکمیل این جابجایی و استفاده از طرح‌های قدیمی هستیم.

او لوسترهای جدید استفاده شده را از نظر زیبایی و استاندارد در سطح بالاتری از لوسترهای قدیمی‌تر می‌داند و تاکید می‌کند: لزوم تعمیر آسانسور و سیستم گرمایش و سرمایش موزه صنعتی از دیگر علت‌های تعطیلیِ ناگهانی این موزه بوده‌اند.

بعد از افتتاح، موزه چهار روز فعال بود

«علی اکبری» همچنین در پاسخ به این پرسش که چه لزومی برای افتتاح زودهنگام موزه تا قبل از تکمیل اقدامات مورد نیاز در فضای موزه بود می‌گوید: طبق قولی که مسئولان برای زمان افتتاح موزه داده بودند، هرچند با قدری تاخیر، اما تلاش کردیم در همان زمان بازگشایی شود تا دل‌نگرانی‌ها درباره وضعیت فضای موزه و مجسمه‌ها نیز برطرف شود، در نتیجه با دعوت از اهل فن در روز بازگشایی با حضور شهردار تهران، خوشبختانه همه دیدند که فضای موزه در چه شرایط مناسبی است.

او با این وجود تاکید می‌کند: موزه‌ی استاد صنعتی تا چهار روز بعد از بازگشایی با حضور شهردار تهران باز بود، اما با توجه به مشکلات بوجود آمده و جلوگیری از بروز هر مشکل احتمالی، مجبور شدیم آن را تعطیل کنیم.

وی بازدید از فضای موزه‌ای استاد صنعتی را در حال حاضر امکان‌پذیر می‌داند و می‌گوید: در سایت‌های مختلف و حتی در سایت جمعیت هلال احمر نیز یک شماره تلفن اعلام شده تا کسانی که قصد بازدید از موزه را دارند، با اعلام قبلی و هماهنگی بتوانند در زمان تعطیلی نیز از موزه بازدید کنند.
موزه علی اکبر صنعتی بعد از مرمت و لوسترهای جدیدِ همخوان با موزه

موزه را از صفر به صد رساندیم

او با تاکید بر این‌که خوشبختانه مهمترین هدف یعنی "نجات موزه و آثار آن از وضعیت گذشته‌اش" به خوبی تحقق پیدا کرد و موزه از حالت آسیب شدید نجات یافته، بیان می‌کند: باید همگی قدری تحمل‌مان را زیاد کنیم تا این نوع بحث‌ها به صورت تعاملی پیش بروند، چون معتقدیم موزه را که در شرایط بسیار بدی بود، از صفر به صد رساندیم.

او اضافه می‌کند: اگر مردم به ما وقت بدهند، بهتر از گذشته می‌توانیم درِ این بنای تاریخی را باز کنیم. احتمالا این نوع اتفاقات همه‌جای دنیا رخ می‌دهد. قبلا اعلام کرده بودیم که یک‌سری خرده‌کاری‌ها را همزمان با زمان بازدید مردم از موزه پیش می‌بریم، اما در شرایط کنونی امکان آن وجود ندارد.
فضایی که قرار است به عنوان کافه‌ی موزه استفاده شود

کافه موزه صنعتی به مناقصه گذاشته می‌شود

وی همچنین درباره‌ی کافه‌ی تعبیه شده در فضای موزه که پیش از این اتاق سرایداری بوده، می‌گوید: در حال حاضر با بررسی کارشناسانِ دادگستری و هلال احمر، قرار است این فضا به مناقصه گذاشته شود. کارهای قانونی آن نیز در دست انجام است.

قالب‌گیری آثار موزه، در آینده انجام می‌شود

رئیس موزه‌های جمعیت هلال احمر همچنین درباره‌ی لزوم قالب‌گیری مجسمه‌های استاد صنعتی اظهار می‌کند: این پروژه برای آینده در دستور کار است، اگر می‌خواستیم آن را انجام دهیم، شش ماه طول می‌کشید. باید بودجه فراهم شود و از آثار نمونه لیزری بگیریم. آقای شانس و تیم‌اش این آثار را مرمت کرده‌اند، اما در حال حاضر امکان قالب‌گیری آن‌ها نیست، اگر قرار است آثار نگهداری شوند، باید قالب گیری لیرزی و دیجیتالی انجام شود.

عبور مترو آسیبی به موزه وارد نمی‌کند

او عبور مترو از زیرِ این بنای تاریخی را عاملی در آسیب بیشتر به این موزه و آثارش نمی‌داند و می‌گوید: در سال‌های گذشته سه لایه بتن‌ریزی در کف موزه برای جلوگیری از هر نوع آسیب ناشی از عبور مترو و ماشین‌های سنگین در میدان توپخانه انجام شده، حتی در زمان حفاری برای نصب آسانسور متوجه شدیم که مترو از کنار دیوارِ موزه عبور می‌کند، نه از زیر ساختمان موزه.

وی عبور مترو از زیر ساختمان را به سال ۷۶ مربوط می‌داند و می‌گوید: در آن زمان کسی به این اقدام شرکت مترو اعتراض نکرد، اما با عبور مترو از زیر تئاتر شهر در چهار راه ولی‌عصر(عج)، اعتراض‌ها آغاز شد و صدای اهل فرهنگ درآمد که خوشبختانه جواب هم داد.

علی‌اکبری با بیان این‌که موزه استاد صنعتی تا سال ۸۵ و زمان درگذشت وی در اختیار خانواده‌اش بوده، می‌گوید: این موزه تا پنج سال بعد از درگذشت استاد صنعتی نیمه تعطیل بود و بعد از آن برای دو سال به طور کامل تعطیل شد، در آن دو سال این فضا را متکدیان و دست‌فروش‌ها و معتادان پر کردند، اما خوشبختانه هیچ آسیبی به بنا وارد نشد. پس از آن، با توجه به قدمت ۱۲۰ ساله بنا و اتفاقاتی که رخ داده بود، تصمیم به احیای آن گرفتیم که از سه سال پیش این پروژه در دست اقدام است.
آسانسور نصب شده برای معلولان و شاهد دیوار تاریخی موزه صنعتی

مشارکت مثلث هلال‌احمر، زیباسازی و میراث در مرمت موزه

او با تأکید بر اینکه سازمان زیباسازی نیز از صفر تا صد همراه با پروژه در مرمت بنا و آثار موزه همراه هلال احمر سهیم بوده، بیان می‌کند: آغاز کننده‌ی طرح، جمعیت هلال احمر بود و سازمان زیباسازی برای مرمت‌ها وارد عمل شد، از سوی دیگر کلیّت پروژه نیز زیر نظر میراث فرهنگی استان تهران انجام شد. در واقع مرمت این بنا با مشارکت سه‌گانه‌ی دستگاه‌ها انجام شد، اقدامی که یک روح گروهی در آن بود.

وی در ادامه با اشاره به تکمیل نشدن شناسنامه آثار استاد صنعتی در موزه اضافه می‌کند: این کار نیز در دست انجام است.

او به وضعیت مجسمه‌های استاد صنعت قبل از مرمت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل قرارگیری سرویس بهداشتی در پشت مجسمه مسیح (ع) در هشت سال گذشته، دیوار به طور کامل نم کشیده بود و دست‌های مسیح در بخش‌های مختلف کنده شده بود، همچنین مجسمه «خرِ ملانصرالدین» در چند بخش به طور کامل ریخته بود یا برخی دیگر از مجسمه‌ها در قسمت‌های مختلف تخریب شده بودند، که توانستیم آن‌ها را مرمت کنیم.
برچسب ها: تدبیر24 ، موزه صنعتی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها