بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۹۱۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
کمتر کسی در خاورمیانه است که «مام‌جلال» را نشناسد، شاخصه اصلی او کیاست در سیاست و زیرکی در عالم مبهم دنیای سیاست بود، او سیاست را با رزم در کوهستان‌های کردستان عراق فرا گرفت و در دانشگاه عظیم بغداد به فراگیری علم حقوق پرداخت و در قامت یک حقوقدان به رزم خود ادامه داد.
 تدبیر24»مام‌جلال با درایت تمام توانست خواست کردهای عراق را از کوهستان‌های سر به فلک کشیده شمال این کشور به میز‌های گفت‌وگو بکشاند و در هر دو سمت اعم از چریکی و دیپلماتیک النهایه توانست پیروز میدان شود و در یک روز تاریخی در سال 2003 بر مسند ریاست جمهوری عراق تکیه زند. مام‌جلال از شاخصه‌های ارزشمند برخوردار بود، بردباری، مدارا، ادب و نزاکت و... از فضایل عالی انسانی او بود. اگرچه او چریک بود اما اسلحه را همواره قلم تلقی می‌کرد. در دوران چریکی او رنج‌های زیادی دید، رژیم بعث عراق همواره سیاست جنگ و نابودی کردها را در سر داشت؛ از کشتار هزاران شهروند بی‌گناه در پروژه انفال گرفته تا تعریب مناطق کردستان، از نابودی و تخریب 4500 روستا تا آواره شدن صدها هزار از ساکنین کردستان این منطقه و بمباران شیمیایی حلبچه و شهادت 5000 شهروند بی‌گناه مدنی و... همه مصیبت‌هایی بود که صدام بر یاران مام‌جلال وارد کرد و به رنج‌های او تبدیل شد اما این چریک خستگی ناپذیر با استقامت و مبارزه توانست بر دژخیمان ستمگر بعث پیروز شود. او سنگر کوهستان‌های کردستان را در دفتر ریاست جمهوری عراق قرار داد و این بار تمام قد در قامت یک دیپلمات توانست عراق پس از صدام را مدیریت کند. رحلت مام‌جلال موجی از اندوه بین رهبران سیاسی منطقه را به همراه داشته است چون در نبود او خلأ بزرگی در منطقه ایجاد شده است. مام‌جلال تنها مام‌جلال نبود بلکه یک مکتب بود که توانست رزم آزادیخواهی را در کوهستان‌های آن کشور به دیپلماسی تبدیل کند. خاورمیانه همواره از نداشتن چنین رهبرانی رنج برده است و نظیر او کم بوده است. این منطقه همواره محل نزاع و درگیری‌های خشونت بار و فقدان بردباری در عالم سیاست بوده است. دیکتاتوری رنج بی‌پایان کشورهای خاورمیانه بوده اما مام‌جلال وقتی تکیه بر مسند ریاست جمهوری عراق زد حتی از امضای حکم اعدام مهم‌ترین دشمن دیرینه خود یعنی صدام حسین، استنکاف ورزید و با این برخورد، در این زمینه، در تاریخ ماندگار شد اگرچه ماندگاری مام‌جلال در تاریخ در ابعاد مختلف است. چریک بودن او بوی باروت را نمی‌داد، تفنگ او فلسفه خاص داشت و همواره برای دفاع از آزادی و عدالت بود در دوران پیشمرگه بودن، همزمان از گفت‌وگوها و روابط دیپلماسی بهره می‌جست. در کنفرانس‌های سوسیالیست‌های جهان در دهه هفتاد و هشتاد و حتی اواسط دهه نود یکه تاز میدان بود و نطق‌های غرای او یک ملت را به وجد می‌آورد. او پیشمرگه چریک و دیپلمات بود که کمتر کسی بسان او بود. او الحق ماندلای خاورمیانه بود. یادش گرامی و روحش شاد.


حسین احمدی نیاز،  وکیل پایه یک دادگستری
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها