بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۹۲۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷
مدت‌هاست در تحلیل‌ها و خبرها به گوش می‌رسد که ترامپ می‌خواهد مسئولیت اعلام پابندی ایران به برجام را به کنگره واگذار کند، اما به راستی چرا ترامپ قصد چنین اقدامی دارد؟
تدبیر24» بر این اساس باید اذعان داشت ترامپ با این اقدام می‌خواهد که از تعهد و وعده خود به مردم آمریکا مبنی بر لغو برجام در کارزار انتخاباتی فرار کند. زیرا او در آن زمان به شدت به برجام حمله کرد و اظهار کرد که برجام قراردادی زیان‌آور برای آمریکاست و توافق هسته‌ای یکی از بزرگترین اشتباهات تاریخی ایالات متحده است. ‌درحالی که دونالد ترامپ حتی در آن زمان هم نمی‌دانست برجام چیست، اصول قرارداد بین‌المللی کدام است و سیستم داخلی آمریکا در قبال توافق باید چگونه عمل کند. بنابراین او پس از ورود به کاخ سفید و نشستن بر مسند ریاست جمهوری مشاهده کرد همه چیز به سادگی و دلخواه او پیش نمی‌رود. زیرا برهم زدن یک قرارداد و تعهد بین‌المللی که در آن کشورهای بزرگ جهان مشارکت دارند و بر مبنای قطعنامه‌های شورای امنیت استوار است و آمریکا به عنوان یکی از اعضای توافق این قرارداد را امضا کرده است، دشوار است. بازگرداندن آن نیاز به 5 رای از اعضای شورای امنیت دارد. بنابراین ایالات متحده بدون دلیل نمی‌تواند برجام را به حالت اول برگرداند و یا لغو کند. به همین دلیل او تصمیم دارد که بار سنگین لغو برجام را از روی شانه خود بردارد و بر دوش کنگره بیندازد تا اگر چنانچه کنگره برهم زدن برجام را به تصویب نرساند در این صورت به مخالفان برجام اعلام کند که من قصد لغو برجام را داشتم اما کنگره اجازه نداد. مساله لغو برجام از سوی ترامپ به قدری در جامعه ایران تکرار شده که همه می‌دانند برجام قابل بازگشت نیست. اکنون حتی برخی از دلواپسان نیز نسبت به برجام چندان اظهار دلواپسی نمی‌کنند. زیرا وقتی آمریکا بارها اذعان کرد که ایالات متحده در برجام ضرر کرد دیگر مخالفان دلواپس نمی‌توانند علیه برجام سخنی بگویند. چون در این صورت از منافع آمریکا دفاع کرده و در مسیر حمایت از ترامپ گام بر داشته‌اند. فارغ از هر چیز باید توجه کرد آمریکا نمی‌تواند مفاد تعهدات برجام یا تحریم‌های هسته‌ای را لغو کند اما می‌تواند تحریم‌های یکجانبه خود را باز هم علیه ایران اعمال کند. زیرا روابط دوکشور به قدری تیره و تار است که امکان هر احتمالی وجود دارد. به عبارتی برجام قرارداد صلح بین ایران و آمریکا صلح نبود و تنها با هدف لغو تحریم‌های بین‌المللی ایران بین تهران و گروه 1+5 منعقد شده است. حتی قبل از برجام هم روابط ایران و آمریکا خصمانه بوده، علت آن است که تمایلی به بهبود رابطه وجود نداشته است.



فریدون مجلسی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها