بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۹۲۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
به تازگی اخباری مبنی بر حمله برخی افراد شرور و اخلالگر به دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن منتشر شد که با توجه به سخنرانی تازه رئیس جمهور آمریکا قابل بررسی است.
تدبیر24» اعمال خرابکارانه از طرف هرکسی و با هر دلیلی صرفا نشان دهنده شرارت است. این‌گونه افراد تحت تاثیر شرایط محیط قرار می‌گیرند و نیازهای نامعقول و بیمارگونه خود را با چنین کارهای زشتی ارضا می‌کنند. هرچند بعید به نظر می‌رسد مسئولان رسمی آمریکایی حامی این اقدام باشند اما انگیزشی که سخنان ترامپ به آنان داده طبیعتا در چنین رفتاری تاثیرگذار است. این افراد اگر قصد مبارزه هم داشته‌اند، احمقانه‌ترین شیوه مبارزه را انتخاب کرده‌اند و طبعا مسئولیت مستقیم این رفتار غیرعاقلانه هم متوجه تشویق ‌کنندگان و اقدام کنندگان آن است. با وجود ترامپ این‌گونه افراد احساس آزادی عمل بیشتری دارند و مانند وقایع تیراندازی چند ماه پیش در آمریکا، فضا برای اعمال شرورانه در این کشور بیشتر فراهم شده است. خود آقای ترامپ از دل یک نهضت تند و نژادپرست بیرون آمده و با یک فرد عامی تفاوت چندانی از نظر عقاید ندارد. مطمئنا مردم آمریکا از چنین اتفاقاتی ناخشنود خواهند بود و در این کشور لزوما دیدگاه رئیس جمهور به عمده مردم آمریکا تعمیم داده نمی‌شود. بودن چنین فردی در راس کشور بزرگی مانند آمریکا به افراد خرابکار روحیه می‌دهد و در روندی خود به خودی این‌گونه اقدامات تشدید می‌شود. جامعه آمریکا مانند هر جامعه دیگری تحت تاثیر عوامل مختلفی است. اکنون با توجه به تبلیغات پیشینه‌دار متکی بر ایران هراسی شدید در آمریکا و تعهد این کشور بر حمایت از اسرائیل به هر قیمت، به‌گونه‌ای رژیم صهیونیستی در خطر هرروزه از سوی ایران دیده می‌شود. دولت اسرائیل هم از این رادیکالیسم در راستای مظلوم‌نمایی بهره می‌برد و برای بقای این روند تلاش می‌کند. حتی در روزهای اخیر که حماس و فتح در حال رسیدن به نوعی سازگاری هستند رژیم صهیونیستی با این مذاکرات ابراز مخالفت کرده، چراکه از برخی تندروی‌های حماس استفاده می‌کند. اسرائیل به بهانه تهدید خطرات هرروزه خود را از تعهدات بین‌المللی و پذیرش قطعنامه‌های شورای امنیت مصون نگه می‌دارد. اکنون اما با رفتار خارج از اصول و قاعده آقای ترامپ استراحتی به ایران‌هراسی داده شده و هرگونه رفتار غیر متعارف و حادی به زیان فردی که آن را انجام می‌دهد تمام خواهد شد. به همین دلیل در این شرایط به وجود‌آمده، ایران نباید پاسخ‌های تندی به ترامپ دهد، چراکه در راستای اهداف وی و گروهش استفاده خواهد شد. اکنون ترامپ با مخالفت‌هایی از سوی کشورهای اروپایی و همچنین روشنفکران و سیاستمداران حزب دموکرات و حتی جمهوریخواه در داخل آمریکا روبه‌روست و ایران باید مانند چند سال گذشته برخوردی معتدل و عاقلانه با این شرایط داشته باشد.


فریدون مجلسی، کارشناس امور بین‌الملل
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها