تدبیر24 : در حالی که تنها 3 روز از توافق تاریخی تیم مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی با کشورهای 5+1 می گذرد انتشار بسته پیشنهادی سعید جلیلی دبیر سابق شورایعالی امنیت ملی و سرپرست سابق تیم مذاکره کنندگان ایرانی با این کشورها در سال 88 موج تازه ای از ناراحتی مردم نسبت آنچه که برخی افراد در طول 8 سال گذشته برای سرنوشت این کشور رقم زدند را به وجود آورده است .
بنا بر این گزارش تدبیر24 فعلا فارغ از هرگونه قضاوت نسبت به تفاوت این دو بسته پیشنهادی تنها با انتشار بسته پیشنهادی جلیلی در سال 88 و توافق دکتر ظریف در سال 92 قضاوت اصلی را بر عهده شما خوانندگان گرامی قرار می دهد .
بسته پیشنهادی جلیلی به کشورهای 5+1 در سال 88
1-محور سیاسی - امنیتی
-1.1حفظ کرامت انسانها، احترام به فرهنگ ملت ها و تامین حقوق
آنها
1.2-تقویت ثبات و تحکیم صلح عادلانه، توسعه گستره مردم سالاری
و پیشرفت دمکراسی و ارتقاء رفاه ملت ها در مناطقی که از بی ثباتی، نظامی گری،
خشونت و تروریسم رنج می برند بر مبنای:
اول:
احترام به حقوق ملت ها و منافع ملی کشورها
دوم:
تحکیم حاکمیت ملی کشورها در چارچوب روش های مردم سالارانه
سوم:
پرهیز از خشونت و نظامی گری
چهارم:
مقابله ریشه ای با تروریسم
نقاطی
در جهان به ویژه خاورمیانه، بالکان ، بخش هایی از آفریقا و آمریکای جنوبی و شرق
آسیا از جمله مناطقی هستند که در اولویت باید مورد توجه قرار گیرند. تعامل مشترک
برای کمک به ملت فلسطین برای تدوین طرحی جامع، مردم سالارانه و عادلانه برای
دستیابی ملت فلسطین به حقوق اساسی خود می تواند نمونه ای از این همکاری ها باشد.
-
1.3مبارزه با تهدیدهای امنیتی مشترک از طیق مقابله اساسی، همه
جانبه و موثر با عوامل ایجاد کننده و تقویت کننده تهدیدهای امنیتی از جمله تروریست،
مواد مخدر، مهاجرت های غیر قانونی، حمایت های سازمان یافته و دزدی دریایی
2. مسائل بین الملل
-2.1اصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت و ارتقای کارکرد
آنها بر مبنای مردم سالاری و عدالت
- 2.2ارتقای وزن و جایگاه موضوعات زیست محیطی در مسائل بین
المللی و مشارکت عمومی در مدیریت مسائل زیست محیطی
-2.3تعریف و تدوین عادلانه حقوق فضا و سهیم شدن همه دارندگان
فناوری فضا در مدیریت و بهره برداری عادلانه از آن
-2.4تعریف و تدوین حقوق مربوط به تبادل فناوری های نو و
پیشرفته
2.5-توسعه نظارت قانونمند و عادلانه آژانس بین المللی انرژی اتمی
و ایجاد سازوکار لازم برای بهره برداری همگانی از انرژی پاک هسته ای در زمینه
کشاورزی، صنعت، پزشکی و تولید نیرو
2.6-جهان شمولی معاهده
NPT و سازماندهی عزم جهانی و اعمال برنامه واقعی و اساسی برای
خلع سلاح کامل و جلوگیری قاطع از هر گونه توسعه و اشاعه تسلیحات هسته ای، شیمیایی
و میکروبی
2.7-ارتقاء ملاحظات اخلاقی و انسانی و حاکمیت کامل آنها در
سازوکارها، مناسبات و رویه های بین المللی
3. محور اقتصادی
-3.1انرژی و امنیت آن در عرصه های تولید، عرضه و انتقال و مصرف
-3.2تجارت و سرمایه گذاری
-3.3ظرفیت سازی برای ارتقاء رفاه عمومی، فقر زدایی از جهان و
کاهش فاصله طبقاتی و فاصله شمال جنوب
3.4-ریشه یابی عوامل بحران اقتصادی و مالی جهانی و جلوگیری از وقوع
جنبه های دیگر بحران در عرصه اقتصادی جهان و طراحی سازوکاری جدید وعادلانه
3.5-مبارزه با اقتصاد زیر زمینی، مفاسد اقتصادی، جرایم مالی و
جنایات سازمان یافته علیه امنیت اقتصادی.
توافقنامه دکتر ظریف با کشورهای 5+1 در سال 92
برنامه اقدام مشترک
مقدمه
هدف از این مذاکرات دست یافتن به راهحلی مورد توافق دوطرف، جامع و بلند مدت است که این اطمینان را به وجود میآورد که برنامه هستهای ایران، منحصراً صلحآمیز است. ایران کراراً تصریح کرده است که تحت هیچ شرایطی در پی تولید تسلیحات هستهای نخواهد بود. راه حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانیها می انجامد. این راهحل جامع ایران را قادر میسازد تحت مفاد مربوطه در معاهده منع گسترش تسلیحات هستهای (انپیتی) و برابر با تعهداتی که این مفاد برای این کشور ایجاب میکند، از حق بهرهبرداری از انرژی هستهای برای اهداف صلحآمیز برخوردار شود. این راهحل جامع، در برگیرنده یک برنامه غنی سازی مورد توافق دوطرف است، که با اِعمال محدودیتها و اقدامات شفافساز به منظور حصول اطمینان از ماهیت صلحآمیز آن، همراه خواهد بود. این راهحل جامع، به مثابه مقولهای یکپارچه است که در آن هیچ چیز مورد توافق نخواهد بود تا زمانی که در مورد همه چیز توافق صورت گیرد. این راهحل جامع، فرایندی دوسویه و گام به گام خواهد بود و منجر به برداشته شدن کامل همه تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل و نیز تحریمهای چند جانبه و ملیی خواهد شد که بر برنامه هستهای ایران وضع گردیده بود.
در فاصله میان گام های اولیه و گام آخر، گام های دیگری از جمله پرداختن به قطعنامه های شورای امنیت با هدف پایان رضایت بخش بررسی موضوع توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود خواهد داشت. سه کشور اروپایی / اتحادیه اروپا به اضافه سه (3+3 یا 1+5) و ایران مسئول نهایی کردن و اجرای قدم های مورد توافق میان- مدت و راه حل جامع با حسن نیت خواهند بود. یک کمیسیون مشترک از 3+3 و ایران برای نظارت بر اجرای اقدامات میان مدت و بررسی مسائلی که ممکن است پدید آیند، تشکیل خواهد گردید، در حالی که آژانس مسئولیت راستی آزمایی اقدامات مربوط به موضوع هسته ای را بر عهده خواهد داشت. این کمیسون مشترک برای تسهیل حل و فصل مسائل مورد نگرانی گذشته و حال با آژانس همکاری خواهد کرد.
عناصر گام اول
اولین گام به لحاظ زمانی محدود و طول مدت آن شش ماه خواهد بود و در صورت توافق دو طرف قابل تمدید است، که در طول این مدت همه اطراف ماجرا تلاش خواهند کرد تا فضای سازنده برای انجام مذاکرات با حسن نیت، پابرجا باقی بماند.
ایران به صورت داوطلبانه اقدامات زیر را در دستور کار قرار خواهد داد:
· نیمی از ذخیره اورانیوم 20 درصد غنی شده موجود، به اکسید اورانیوم 20 درصد تبدیل میشود تا به منظور تولید سوخت برای راکتور پژوهشی تهران، مورد استفاده قرار گیرد. مابقی UF6 20 درصد به اورانیوم با غنای کمتر از 5 درصد تبدیل میشود. هیچگونه برنامهای هم برای بازگشت این فرایند در کار نخواهد بود.
· ایران اعلان میکند که در طول این بازه 6 ماهه، غنی سازی بالای 5 درصد نخواهد داشت.
· ایران اعلان میکند که فعالیتهای خود در تأسیسات غنی سازی سوخت نطنز[1]، فردو[2] یا راکتور اراک[3]، که در آژانس بینالمللی انرژی اتمی با عنوان IR-40 شناخته میشود، گسترش (further advances) نخواهد داد.
· ایران تصمیم گرفته است به محض آمادگی خط تبدیل UF6 با غنای 5 درصد به UO2، ظرف مدت همین بازه 6 ماهه، آن میزان UF6 را که به تازگی تا 5 درصد غنی شده است را به اکسید UF6 تبدیل کند؛ مطابق با آنچه که در برنامه عملیاتی تأسیسات تبدیل اعلان شده به آژانس بینالمللی انرژی اتمی، ذکر شده است.
· تأسیسات جدیدی برای غنی سازی ایجاد نخواهد شد.
· ایران به فعالیتهای تحقیق و توسعه تحت نظارت خود ادامه خواهد داد، از جمله فعالیتهای تحقیقاتی و توسعهای در عرصه غنی سازی که برای انباشت اورانیوم غنی شده، طراحی نشدهاند.
· هیچگونه بازفراوری صورت نخواهد گرفت و هیچ گونه تأسیساتی که قادر به انجام بازفراوری است، ایجاد نخواهد شد.
· افزایش نظارت:
- فراهم کردن اطلاعاتی مشخص برای آژانس بینالمللی انرژی اتمی، از جمله اطلاعات مربوط به طرح و نقشههای ایران برای تأسیسات هستهای، توصیف و شرحی کامل از ساختمان هر یک از سایتهای هستهای، توصیف و شرحی کامل از گستره عملیاتهای هر یک از تأسیساتی که به طور خاص به فعالیتهای هستهای مشغول هستند، اطلاعات در مورد معادن و شرکتهای نورد اورانیوم و اطلاعات در مورد مواد منبع. این اطلاعات ظرف مدت 3 ماه پس از پذیرش انجام این اقدامات، فراهم میگردد.
- تسلیم یک پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) به روز شده از راکتور اراک، که در آژانس بینالمللی انرژی اتمی با عنوان IR-40 شناخته میشود، به آژانس بینالمللی انرژی اتمی.
- برداشتن گام در جهت توافق با آژانس بینالمللی انرژی اتمی به منظور اعمال پادمانهای آژانس در مورد راکتور اراک، که در آژانس بینالمللی انرژی اتمی با عنوان IR-40 شناخته میشود.
- در هنگامی که بازرسان آژانس برای تأیید اطلاعات طراحی، تأیید داشتهها در خلال بازرسیها، تأیید داشتههای فیزیکی و نظارتهای سرزده، حضور ندارند، ناظر آژانس بینالمللی انرژی اتمی اجازه خواهد داشت تا بایگانی آفلاین دوربینهای مستقر در فردو و نطنز را بررسی کند.
- بازرس آژانس بینالمللی انرژی اتمی اجازه دارد به وارد زیر دسترسی داشته باشد:
· کارگاههای مونتاژ سانتریفیوژ[4]
· کارگاههای تولید چرخنده سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره سازی؛ و
· معادن و شرکتهای نورد اورانیوم.
در مقابل، گروه E3+3 به صورت داوطلبانه اقدامات زیر را در پیش خواهد گرفت:
· متوقف ساختن تلاشهای بیشتر برای کاهش فروش نفت خام ایران به منظور فراهم آوردن اینکه مشتریهای کنونی ایران حجم متوسط خرید نفت خام خود از ایران را از سر گیرند. امکان بازگشت حجم مورد توافقی از عواید مسدود شده در خارج از کشور. برای این فرایند فروش نفت، تحریمهای مربوطه اتحادیه اروپا و آمریکا برداشته خواهد شد و خدمات بیمه و حمل و نقل با آن همراه خواهد بود.
· تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا در موارد زیر به حالت تعلیق درمیآید:
- صادرات پتروشیمی ایران و نیز تحریمهای مربوط به خدمات مرتبط با این صادرات.[5]
- طلا و فلزات گرانبها و نیز تحریمهای مربوط به خدمات مرتبط با آنها.
- تحریمهای آمریکا بر صنعت خودرو سازی ایران و نیز تحریمهای مربوط به خدمات مرتبط با این صنعت به حالت تعلیق درخواهد آمد.
- صدور مجوز برای تأمین و استقرار قطعات یدکی لازم برای تأمین امنیت پروازهای غیر نظامی در ایران و خدمات مرتبط با آن. صدور مجوز برای انجام اقدامات بازرسی و تعمیرات مربوط به امنیت [پروازی] در ایران به همراه خدمات مرتبط با آن.[6]
- هیچ تحریم جدیدی از طرف شورای امنیت سازمان ملل بر فعالیتهای هستهای ایران وضع نمیشود.
- هیچ تحریم جدید از طرف اتحادیه اروپا بر فعالیتهای هستهای ایران وضع نمیشود.
- دولت آمریکا، با همکاری مستمر و ایفای نقش متناسب رئیس جمهور و کنگره، مانع اعمال تحریمهای جدید علیه فعالیتهای هستهای ایران خواهد شد.
- ایجاد یک کانال مالی به منظور تسهیل روابط تجاری بشردوستانه برای رفع نیازمندیهای داخلی ایران، با استفاده از عواید نفتی خود ایران که در خارج از این کشور مسدود شده است. روابط تجاری بشردوستانه عبارت است از تراکنشهای مربوط به محصولات خوراکی و کشاورزی، دارو، ادوات پزشکی و خسارات پزشکی که در خارج بر ایران تحمیل شده. این کانال از طریق بانکهای مشخصی در خارج از ایران و بانکهای ایرانی که هدف تحریمها نیستند، و در هنگام ایجاد این کانال مشخص خواهند شد، باز خواهد بود.
- این کانال همچنین اقدامات زیر را میسر میسازد:
* انجام تراکنشهای لازم برای پرداخت معوقات ایران به سازمان ملل؛ و
* پرداخت حقالتدریس دانشگاهها و کالجهای خارجی که دانشجویان ایرانی در آنها تحصیل میکنند، تا سقف مدت زمان توافقی 6 ماهه.
افزایش آستانه اختیار اتحادیه اروپا برای انجام تراکنشهای مربوط به روابط تجاری تحریم نشده، به میزان مورد توافق.
مفاد اصلی گام نهایی برای رسیدن به یک راهحل جامع
گام نهایی برای رسیدن به یک راهحل جامع، که اطراف این توافقنامه قرار است ظرف مدت کمتر از یک سال پس از پذیرش این سند، کار مذاکرات آن را به اتمام رسانده و اجرای مفاد آن را آغاز کنند، از قرار زیر است:
· مشخص ساختن یک بازه زمانی بلند مدت و توافق بر سر آن.
· مشخص ساختن حقوق و تکالیف اعضای معاهده انپیتی و توافقنامههای پادمانی آژانس بینالمللی انرژی اتمی.
· برداشته شدن کامل تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل، چند جانبه و ملی وضع شده علیه فعالیتهای هستهای، و نیز تحریمهای مربوط به روابط تجاری، تکنولوژی، امور مالی و انرژی، بر اساس یک برنامه زمانی مورد توافق دو طرف.
· در پیش گرفتن یک برنامه غنی سازی مورد توافق دو طرف با در نظر گرفتن معیارهای منطبق بر نیازمندیهای عملی و نیز اعمال محدودیت بر گستره و سطح فعالیتهای غنی سازی، ظرفیت آن، محل انجام آن و ذخایر اورانیوم غنی شده، برای مدت زمان مورد توافق.
· بر طرف کردن کامل نگرانیهای مربوط به راکتور اراک، که در آژانس بینالمللی انرژی اتمی با عنوان IR-40 شناخته میشود. هیچگونه بازفرآوری انجام نخواهد شد و تأسیساتی که قادر به انجام بازفراوری باشد، ایجاد نمیگردد.
· اجرای کامل اقدامات مورد توافق شفاف سازی و تقویت و افزایش نظارتها. تصویب و اجرای پروتکل الحاقی، که نیازمند ایفای نقش رئیس جمهور و مجلس در ایران است.
· در نظر گرفتن همکاری بینالمللی در عرصه فعالیتهای صلحآمیز هستهای، از جمله تحصیل راکتورهای پیشرفته تولید انرژی و پژوهشی آب سبک و ادوات مرتبط با آنها و تأمین سوخت هستهای مدرن و نیز ادامه فعالیتهای تحقیقاتی و توسعهای مورد توافق.
در پی اجرای موفقیتآمیز گام نهایی برای رسیدن به راهحل جامع در طول بازه زمانی مشخص شده برای آن، با برنامه هستهای ایران نیز همانند برنامههای غیر تسلیحاتی هستهای دیگر کشورهای عضو انپیتی برخورد خواهد شد.
* در خصوص گام نهایی و هر یک از گامهای میانی، این اصل اساسی که «تا در مورد همه چیز توافق نشود، در خصوص هیچ چیزی توافق حاصل نشده است» اعمال می شود.
[1] به عبارت دیگر، در این بازه شش ماهه ایران UF6 را به سانتریفیوژهای مستقر شده ولی فعال نشده خود تزریق نخواهد کرد و اورانیوم غنی نمیسازد. هیچ سانتریفیوژ اضافی مستقر نمیشود. ایران اعلان میکند که در طول مدت اولین بازه شش ماهه، سانتریفیوژهای موجود [در این تأسیسات را] با سانتریفیوژهای مشابه جایگزین میسازد.
[2] در فوردو، چهار آبشار مستقر شده در این تأسیسات برای غنی سازی اورانیوم، هیچگونه غنی سازی بالاتر از 5 درصدی را انجام نخواهند داد. هیچگونه UF6 به 12 آبشار دیگر تزریق نمیشود و این آبشارها در حالت غیرعملیاتی باقی خواهند ماند. هیچ ارتباطی میان آبشارها ایجادنمیگردد. ایران اعلان میکند که در طول اولین بازه شش ماهه، سانتریفیوژهای موجود در این تأسیسات را فقط با سانتریفیوژهای مشابه جایگزین میکند.
[3] ایران نگرانیهای مربوط به ساخت و ساز در راکتور اراک را بر طرف میکند؛ در مدت این بازه 6 ماهه راکتور به کار نخواهد افتاد یا سوخت یا آب سنگین به آن تزریق نمیشود؛ همچنین سوخت اضافی برای این راکتور مورد آزمایش قرار نمیگیرد یا سوخت بیشتری برای آن تولید نمیشود و همچنین تأسیسات باقی مانده برای اتمام کار نیروگاه، استقرار پیدا نمیکند.
[4] بر اساس طرح و نقشهای این کارگاه، تولید دستگاه سانتریفیوژ ایران در طول این 6 ماه فقط محدود به جایگزینی سانتریفیوژهای از کار افتاده خواهد بود.
[5] «تحریمهای وضع شده بر خدمات مرتبط» یعنی هر گونه خدماتی که موضوع تحریمهای آمریکا یا اتحادیه اروپا قرار میگیرند، از جمله بیمه، حمل و نقل یا امور مالی، تا زمانی که هر یک از این خدمات مرتبط با تحریم وضع شده بوده و برای تسهیل تراکنشهای مدنظر، ضروری باشند. این خدمات میتوانند با هر نهاد ایرانی که هدف تحریمها قرار نگرفته است، صورت پذیرند.
[6] برداشته شدن تحریمها میتواند شامل حال آن دسته از شرکتهای خطوط هوایی ایرانی شود که هدف تحریم قرار نگرفتهاند؛ همچنین این رفع تحریم شامل حال ایران ایر میشود.
به نظرم توافق شده با هم اختلاف دارن
برای ما تمامی طرز تفکرها و تئوری هامحترم است. زیرا هر دو این نظریات چه جلیلی و چه ظریف هر دو برآمده از نظریاتی است که در بین گروه هایی از مردم موجود می باشد صرف نظر از تعداد هواداران این نظریات و از همه مهمتر اینکه هر نظریه ایی که در سطح مسئولان خود را بروز می دهد نشان از این است که شرایط بالفعل رسیدن این نظریه را درصد بالایی از مردم عهده دار بوده اند بنابراین همه ی اقشار مردم باید نسبت به نظریاتی که در هر زمان از خودارائه می دهند مسئولیت پذیر باشندو مسئولیت آن را نیز پذیرا باشند.
البته از روحانی غیر از این انتظار نمیره عزیزان
این پیشرفت ها در دوره ی چه کسی حاصل شد؟؟
مگر بعد از تعلیق تاسیسات هسته ای قبل از دوره ی احمدی نژاد تحریم برداشته شد؟؟
وقتی اوباما می گوید بالاخره بعد از یک دهه توانستیم جلو پیشرفت هسته ای ایران را بگیریم
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
اما حیف که کوتاه اومدن
هیچکس راضی نیست
کوتاه اومدن و حالا برای اینکه کم نیارن هی تبریک میگن !!!!!!!
مذاکرات در آن زمان و در حال حاضر فقط بر سر موضوع هسته ای نبوده و نیست،بلکه یکی از محورهای اصلی هسته ای است.
حقوق بشر،فعالیت های نظامی،تحریم ها،مسائل منطقه ای و... همه محورهای مذاکرات بود!
منتها بحث اصلی عمدتا هسته ای بود!
در آن زمان هم آقای جلیلی در مورد کلیات مذاکره بیانیه دادند نه فقط در مورد مسئله ی هسته ای!
واقعا اندازه ی خیار شور هم سواد ندارید!
از آن زمان تا به امروز هم که به گفته ی همین دوستان، دولت های نهم و دهم فقط در این کشور گند زده اند و وجهه ی بین المللی ایران را نابود کرده اند و فاتحه ی اقتصاد را خوانده اند و در مذاکرات فقط شعار داده اند و ...
پس چه طور اینبار، توانسته اند به چنین توافقی دست پیدا کنند؟؟؟
حال ميكنم وقتي كامنتها رو ميخونم آفرين به بصيرت حزب الله
آقا همه بد شما خوب ....
اگه جلیلی هم با هواپیمای فرست کلس و شخصی به مذاکرات می رفت هم چین توافقی براش سخت نبود ... ماهمه چیز را بدهیم و تحریم هایی که قرار بود وضع بشه قطع بشه آقا مردم تحت فشارن رفتی تحریم قطعات هواپیما و ماشینو برداشتی که بیشتر مردم نه پول خرید ماشینو دارن نه پول سفر با هواپیما رو دارن......حالا اون 8میلیارد هم که دست ما نمی رسه..... میگن درصورت تخلف برمیگردیم ...شما اطلاعات معادن و کارگاهها رو می دین حالا چطور می تونید برگردین
زنده باد دولت راستگویان و اصلاحات
اون بسته کجا و این واگذاری کجا؟؟؟؟
اولین اقدام دوستان انتشار متنی بود که از آن با عنوان بسته پیشنهادی ایران در سال ۸۸ یاد کردند. بعد از انتشار این متن که یک متن کلی و بدون ورود به جزئیات بود توسط این دوستان، یک مافیای رسانه ای بلافاصله متن مذکور را به همین عنوان در همه رسانه ها مثل عصر ایران و فردا و خبرآنلاین منتشر کرد تا به صورت ناخودآاگاه این پیغام را به مخاطب القا کنند که جلیلی با این ادبیات کلی مذاکره می کرده است و به همین دلیل هم به نتیجه نرسیده است.
این در حالی بود که نه به زمان ارائه این بسته ونه الزامات زمان مذکور اشاره ای نشده بود. زمانی که این متن کلی به ۱+۵ ارائه شد ما در مراحل اولیه تثبیت فناوری هسته ای صنعتی خود بودیم و برای پرشدن دستمان در مذاکرات ناچار به خریدن زمان بودیم و چه شیوه ای بهتر از مذاکره برای خریدن زمان. اساسا آن دوره مذاکره برای مذاکره بود تا تثبیت کامل فناوری هسته ای. این امر محقق شد و به گفته کری ۱۶۰ سانتریفیوژ ما به ۱۹هزار سانتریفیوژ رسید و ما توانستیم اورانیوم را تا ۲۰ درصد غنی کنیم. صحیح ترین کار در آن برهه از زمان ارائه آنچنان متنی برای مذاکره بود و این اولین ناجوانمردی در ارائه ناقص بسته مذکور و بیان چرایی آن.
………
اواخر سال ۹۰ و اوایل ۹۱ با عملی شدن تحریم بانک و نفت و همچنین تثبیت فناوری صلح امیز ایران در مرحله صنعتی و ۲۰ درصد، و اصطلاحا تقویت موضع ایران، زمان گفتگو برای رسیدن به یک نقطه مشترک آغاز شد. بسته دیگری که دوستان منتشر کردند و تلاش کردند آنرا تمسخر کنند مربوط به این زمان است. و نشست مسکو که در آن غرب پیشنهاد تعلیق را ارائه کرد و ایران بسته خود را که شامل ۵ گام کلی بود مطرح کرد. اما هرگز دوستان نگفتند این نشست که همین دوستان هم در آن حاضر بودند به انضمام نشست بغداد، به نشستآلماتی منجر شد که به فرموده رهبر انقلاب مقارن بود با عقب نشینی طرف غربی.
غربی ها در بغداد چه می خواستند؟ در آلماتی ۱ چگونه عقب نشینی کردند؟
در بغداد آنچه غرب روی میز گذاشت تلاش برای فریز برنامه هسته ای ما بود
فردو تعطیل
غنی سازی ۲۰ درصد متوقف
مواد ۲۰ درصد تولیدی از ایران خارج شود
در مقابل غرب دیگر تحریمی نخواهد کرد
تیم ایرانی نپذیرفت و به خانه برگشت
در این ایام اقدام به نصب ۳۰۰۰ سانتریفیوژ نسل جدید شد و نتیجه اش در آلماتی ۱ روشن شد. غرب با عجله به میدان آمد تا توافقی را با ایران امضا کند تا توسعه فناوری بیش از این نباشد. پیشنهادات عوض شد و غرب عقب نشست.
فردو تعطیل نشود فقط گاز تزریق نشود به سانتریفیوژها
غنی سازی متوقف نشود فقط ۶ ماه تعلیق شود البته قابل تمدید
مواد ۲۰ درصد خارج نشود فقط اکسید شود
در مقابل
تحریم جدیدی نخواهد بود، لغو تحریم طلا و فلزات و پتروشیمی.
تیم ایرانی نپذیرفت و به ایران بازگشت.
واکنش رهبر انقلاب به این عقب نشینی جالب است: در این دیدار غربی ها کار مهمی انجام ندادند که از آن تعبیر به دادن امتیاز شود بلکه آنها فقط به بخشی از حقوق ملت ایران، اعتراف کوچکی کردند.
آلماتی ۲
غربی ها خواستار توقف برنامه هسته ای ایران در همین مرحله و نگران از توسعه بیشتر آن بودند. پیشنهاد ایران این بود:
تعلیق ۲۰ درصد فقط برای ۶ ماه غیرقابل تمدید
فردو ۲۰ درصد غنی نمی کند ولی گاز برای غنی کردن ۵ درصد تزریق خواهد شد
مواد موجود ۲۰ درصد به هر میزان که لازم داشته باشیم اکسید خواهد شد
طرف مقابل
لغو تحریم بانکی و نفتی
تیم مقابل جواب منفی نداد و اعلام کرد اختیار برای تصمیم گیری در این سطح ندارد و باید از پایتختها اجازه بگیرند که جلیلی اعلام کرد تا ۱۰ ساعت دیگر هم مینشینیم، بروید و پاسخ بیاورید. رفتند و انتخابات شد و ..
این عقب نشینی غرب و رسیدن به این مرحله، با سخنرانی و کلی گویی محقق نشده بود. مذاکره انجام شده بود. مذاکره ای که هیچ وقت اعلام رسانه ای نشد. دقت کنید. در این امتیازات نه حرفی از غنی سازی ۵ درصد ایران است و نه حرفی از تعلیق بالا ۵ درصد نه حرف از تعطیلی اراک است و نه حرف از پروتکل الحاقی و بازرسی های آنچنانی و نه حرف از اکسید کردن هر آنچه مواد ۵ درصدی که از این به بعد تولید میکنیم. فقط بحث روی ۲۰ درصد می چرخد. مقابلش هم همه تحریمهاست که تعدیل شده اش می شد برخی از آنها.
جلیلی در آلماتی ۲ خیلی راحت می توانست آنچه امروز دوستان به عنوان توافق بسته اند را با غرب ببندد، آنهم با امتیاز داده کمتر و البته آورده بیشتر؛ و بعد از آن به راحتی می شد قهرمان مذاکره و قهرمان هسته ای و براحتی رئیس جمهوری دولت یازدهم. اما اینها را نکرد چون آن توافق را خیانت در امانت می دانست..
……..
این تعریف و تمجید همان روزهای صادق زیباکلام در سرمقاله شرق از جلیلی و باقری هم بد نیست شاید نگاه منصفانه ای بدهد که مذاکره در کار بود http://khabarfarsi.com/ext/2651195
آنچه تیم آن زمان به آن راضی نمیشد، دادن امتیاز مفت بود، آنچیزی که ولایتی در مناظره به نقل از عراقچی به وضوح اعلام کرد.
این مناظره تاریخی ولایتی و جلیلی در این باره را نباید از دست داد:
ولایتی: دیپلماسی این نیست که فقط بنشینند بیانیه بدهند و حرف هایی را بزنند و در آخرین دوری که در آلماتی آقای دکتر جلیلی داشت، آنها پیشنهادهایی به ایران کردند که بر اساس آن می شد کارها را مقداری جلو ببریم و آن پیشنهاد این بود که طرف مقابل ۵+۱ گفت غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف کنید و در کارهای فردو هم مقداری کندی ایجاد شود.آنها اعلام کردند این سه تحریم را بر می داریم و ما در پاسخ گفتیم که این کار را می کنیم، شما کل تحریم ها را بردارید،که به شهادت معاون امور خارجه(عراقچی) که در جلسه بوده است این مسائل را مطرح می کنم.
جلیلی: نکته دومی که وجود دارد، اتفاقا من برای مردم بگویم در آلماتی چه خبر بود؟ در آلماتی آنها همین بحث را که ایشان می گویدمی گفتند، ما بیاییم ۲۰ درصد را در ازای دو تحریمی که بعدا می خواهد انجام بشود، بدهیم. دُر برابر آب نبات. بعد آنها وارد سه درصد شوند. همین روند خطاست که عده ای از دوستان شما زمانی همین بحث را دنبال می کردند. آنچه شما درباره آلماتی گفتید، کاملا غلط است. نوار آلماتی موجود است و پیاده شده. اینجا به مردممان عرض کنم. آنجا بحث شد که ما به آنها گفتیم ما حاضریم گام های متقابل برداریم. هر میزان که شما می آیید ما هم میآییم. اگر شما پنج کیلومتر، ما هم پنج کیلومتر. ۲۵ کیلومتر و ۱۰۰ کیلومتر هم همین طور.آنجا نماینده انگلیس گفت شما حاضرید همین الان این را انجام دهید؟ گفتم بله. گفتم شروع کنیم. من کاغذم را در آوردم. نماینده آمریکا به نماینده انگلیس گفت ساکت، چیزی نگو! ایشان متوقف شد که همه خندیدند. گفتم خب ادامه دهیم. شما می گویید ۲۵ کیلومتر، خب ۲۵ کیلومتر. این چه حرفی است؟ چیزی که آنجا نماینده انگلیس گیر کرده و همه به او خندیدند و بعد نماینده آمریکا به او گفت این طور پیش نرو و به همین دلیل منطق محکم ما بود که آنها اعلام کردند که پس ما باید به مراکزمان برویم و مشورت کنیم و بعد از چند روز به شما بگوییم. چند روزشان شد ۴۰ روز.
……
و کلام آخر آنکه:
قلندری به سبیل بلند و لاتی حرف زدن و دستمال یزدی به دست گرفتن نیست؛ قلندری یک جو جوانمردی می خواهد و بس! که بواسطه آن ناجوانمردانه از روی حقیقت نگذریم
شاید خیلی آسان تر باشد که برای پاسخ به این دوستان به شیوه خودشان مثلا فلان پرونده را رو کرد و بعد تخریبشان کرد، اما اینها بدور از جوانمردی است، حقیقت نیست و به حقیقت منجر نخواهد شد. خلاصه آنکه
نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست /کلاه داری و آیین سروری داند
هزار نکته باریکتر ز مو این جاست /نه هر که سر بتراشد قلندری داند..
پیام روحانی به اوباما
آقای اوباما این تازه ظریف مون بود منتظر کلفتشم باشش