بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۹۸۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
اهمیت کسب کرسی در IOC بارها مطرح شده اما مدیران ورزشی در این سالها برنامه‌ای در این رابطه نداشته اند و امروز با شنیده شدن خطر تعلیق کشتی ایران بار دیگر اهمیت بدست آوردن جایگاه در کمیته بین المللی المپیک حس می‌شود.
تدبیر24»اتفاقات مسابقات جهانی کشتی زیر 23 سال و عدم رویارویی علیرضا کریمی با حریف رژیم صهیونیستی، این روزها رنگ تازه ای به خود گرفته و کشتی ایران را با خطر تعلیق مواجه کرده است، تعلیقی که اگر اتفاق بیفتد کاروان ورزش ایران در المپیک و بازیهای آسیایی را فلج خواهد کرد.

این روزها کشتی ایران در حالی با این مشکلات دست و پنجه نرم می کند که حل این موضوع فراتر از اختیارات فدراسیون کشتی است و زمانی که پای کمیته بین المللی المپیک به وسط آمده، قطعا نهادهای ورزشی کلان ایران باید وارد کار شوند تا با IOC رایزنی کنند.

رسول خادم رئیس فدراسیون درباره خطر تعلیق کشتی ایران، خاطرنشان کرد: "این موضوع در اختیار اتحادیه جهانی کشتی نیست بلکه بحثی است که کمیته بین‌المللی المپیک آن را پیگیری می‌کند. IOC  یک مجمع جهانی است که قدرت‌های سیاسی و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در آن ذی‌نفوذ هستند بنابراین آن‌ها در به ثمر رساندن مواضع خود جلوتر از دیگر کشورها قرار دارند. ما امروز با چنین هجمه‌ای از سوی IOC مواجهیم و شاید اگر توان دیپلماسی که کشتی ایران طی سال‌های اخیر ایجاد کرده نبود، 20 روز پیش تعلیق کشتی ایران اعلام می‌شد و از حضور در کلیه مسابقه‌ها و رقابت‌ها محروم می‌شد. ما جایگاهی در IOC نداریم و قدرت‌های سیاسی و اقتصادی با روابط خارج از این کمیته، موفق شده‌اند در آن صاحب نفوذ شوند. بنابراین ما توان بالایی برای ورود به این موضوع نخواهیم  داشت."

رئیس فدراسیون کشتی، به توان دیپلماسی فدراسیون اشاره کرده است که باعث پیشگری از تعلیق سریع کشتی ایران شده است اما ماجرا ابعاد گسترده تری دارد و پرونده به کمیته بین المللی المپیک کشیده شده است، جایی که ایران هیچ کرسی در آن ندارد و همین موضوع، نگرانی هایی را برای تعلیق کشتی ایران به وجود آورده است.

سعید فائقی، معاون اسبق سازمان تربیت ‌بدنی نیز درباره نداشتن کرسی در IOC، بیان‌ کرد: "ایران جایگاه خود در IOC  را به راحتی از دست داد. متاسفانه عزمی در دولت وجود ندارد تا مجددا این کرسی را به دست آوریم، چرا که از افرادی برای ریاست کمیته ملی المپیک نام می برند که جایگاهی در دنیای ورزش ندارند. به لحاظ همبستگی در IOC این مسائل  بسیار مهم است و باید افرادی را برای ریاست کمیته ملی المپیک انتخاب کنیم که در دنیا دارای جایگاه باشند. ما باید از افرادی استفاده کنیم که در دنیا دارای جایگاه باشند. ورزشکارانِ المپینی ما بهترین گزینه هستند و شانس بسیاری را دارند. ما باید از افرادی استفاده کنیم که شانس زیادی برای کسب کرسی در IOC داشته باشند. فائزه هاشمی نیز یکی از افرادی است که دارای شانس بسیاری است و می‌توان از وی برای حضور در ورزش حمایت کرد اما متاسفانه در این مسیر از افرادی حمایت می‌شود که هیچ شانسی برای عضویت در IOC ندارند."

دیپلماسی ورزشی برخی  روسای فدراسیون‌ها تابحال حتی بهتر از مسئولان ارشد جواب داده و با اتکا به توانایی خود توانسته اند کرسی‌هایی را در فدراسیونهای جهانی تصاحب کنند، مانند کرسی‌های ایران در ووشو، والیبال و کشتی. عضویت رسول خادم در هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی یکی از این موارد است که یاعث شده امروز سایه تعلیق را سر کشتی ایران دور تر شود اما اگر دیپلماسی ورزشی ما قویتر عمل می کرد و جایگاهی را در IOC به دست می آورد امروز این نگرانی برای تعلیق ورزش اول کشور به وجود نمی آمد. حال باید دید آیا دود دیپلماسی ضعیف ورزش ایران دامن گیر کشتی می‌شود و ورزش نخست مملکت و به تبع آن کل ورزش ایران آسیب می‌بیند؟

شهریور ماه سال جاری، جلسه سالانه IOC در لیما برگزار و اعضای جدید کمیته بین المللی المپیک انتخاب شدند اما ایران همانند گذشته این بار نیز هیچ برنامه‌ای برای مهم‌ترین کرسی های ورزش جهان نداشت. این اعضا در حالی انتخاب شدند که ایران نه تنها هیچ نماینده ای نداشت که حتی برنامه‌ای هم از سوی مسوولان ورزش ایران برای تصاحب کرسی از دست رفته در IOC وجود نداشت. در زمان فعالیت مصطفی هاشمی طبا در ورزش، ایران توانست برای نخستین بار پس از انقلاب در کمیته بین المللی المپیک نماینده‌ای داشته باشد و این موقعیت را برای چهار سال حفظ کند اما پس از اتمام دوره هاشمی طبا در IOC و کنار رفتن او از راس قدرت ورزش ایران، جانشینان او در ورزش ایران حمایتی از او نکردند و از آن زمان تا به امروز هیچ تلاشی برای کسب کرسی در کمیته بین المللی المپیک دیده نشده است. در این بین اما کشور هایی مانند فیجی و بروندی که شاید نخستین بار باشد نام آنها را می‌شنویم موفق به کسب کرسی در IOC شده‌اند.

مصطفی هاشمی طبا که آخرین نماینده ایران در IOC بوده، درباره قدرت نفوذ فعلی ورزش ایران در کمیته بین المللی المپیک به ایسنا گفت: "ما هیچ نفوذی در IOC نداریم و علاوه بر آن نیز بر خلاف قواعد IOC عمل می‌کنیم. هرچند که کمیته بین‌المللی المپیک نیز خیلی به منشور المپیک وفادار نیست اما هرکجا که بخواهند مجازاتی را انجام دهند، به آن رجوع می‌کنند. امیدوار هستم که در ادامه اتفاقی برای کشتی رخ ندهد."

برای کسب کرسی در IOC لابی های سیاسی، مالی و سوابق مدیریت ورزشی نیاز است و یک فرد به عنوان نماینده ایران باید حمایت شود تا همه چیز به سود ورزش ایران تمام شود نه شخص خاصی!

برچسب ها: تدبیر24 ، گره کشتی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها