بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۹۹۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
رییس مرکز حراست آموزش و پرورش درباره حمایت از فعالیت‌های صنفی و سیاسی معلمان گفت: در مورد تجمعات معلمان به همکارانمان گفته‌ایم با این دید نگاه شود که معلمان مطالباتی دارند و بدنبال ساختارشکنی و هنجار شکنی نیستند لذا سعی کنید پل ارتباطی با مسئولان ذیربط باشید و فضای گفتمانی بین معلمان و مسئولان مربوطه را ایجاد کنید.
تدبیر24»کفراشی با بیان اینکه ما قبل از اینکه حراست باشیم، معلم هستیم و رسالت معلمی خود را در هر بخشی که باشیم، سعی می کنیم انجام دهیم و این نشست  بر اساس انجام رسالت معلمی بوده است، وظایف حراست ها را به چهار بخش تقسیم و اظهار کرد: اولین بخش، حفاظت از پرسنل است که بتوانیم از پرسنل  در برابر آسیب ها و صدمات محافظت کنیم. در بخش دوم حفاظت فیزیکی است. حفاظت فیزیکی تمامی اماکن و ساختمان های آموزش و پرورش برعهده حراست است که بیش از 105 هزار فضای آموزشی در سراسر کشور و ادارات را شامل می شود.

وی ادامه داد: همچنین بخش سوم، حوزه فن آوری اطلاعات است. بخش بزرگی از اطلاعات بیش از 13میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم در سامانه های اطلاعاتی ما موجود هست و وظایف حفاظت این اطلاعات و داده ها چه از طریق شرکت هایی که این خدمات را  ارایه می دهند و تاییدیه نرم افزارهایی که استفاده می شود و تاییدیه کیفی، امنیتی آن ها را برعهده داریم. بخش چهارم، حفاظت اسناد است که در این حوزه مراقبت در اسناد طبقه‌بندی شده و سایر مدارک مکتوب را برعهده داریم و یا از جعل این مدارک جلوگیری کنیم مانند جلوگیری از جعل مدارک تحصیلی و همکاری با پلیس فتا و نیروی انتظامی در خصوص پیشگیری از جعل اسناد مرتبط با آموزش و پرورش است. ما موظف هستیم  فضایی ایجاد کنیم که معلمان در آرامش و آسایش باشند تا بتوانند در محیط مدرسه وظیفه تعلیم و تربیت را انجام دهند

رییس مرکز حراست آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تمامی این بخش ها در حراست برای ما مهم هست، اما مهمترین بخش برای ما، نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی آموزش و پرورش و نظام هست، اظهار کرد: ما موظف هستیم  فضایی ایجاد کنیم که معلمان در آرامش و آسایش باشند تا بتوانند در محیط مدرسه وظیفه تعلیم و تربیت را انجام دهند. اگر ما آرامش و امنیت روانی را از معلم بگیریم، و اضطراب و استرس برای معلم بوجود آوریم، معلم ما نمی تواند از توانمندی ها و قابلیت های خود در کلاس درس استفاده کند. ما موظف هستیم فضایی را برای معلم ایجاد کنیم که معلم بتواند با فراغ خاطر از تمام توانمندی های خود در کلاس درس استفاده کند.

کفراشی با این گفته که معلمان نجیب و دلسوز و علاقمند به نظام هستند و کمترین موارد را میان معلمان داشته ایم که صدمه ای بخواهند به نظام بزنند و با این نگاه، لازم است با معلمان نجیب و دلسوزمان، محترمانه و توام با کرامت برخورد کنیم ادامه داد: فضای امن برای آنها ایجاد و اجازه دهیم معلم ما با شجاعت حرفش را بزند. اگر معلم ما نتواند شجاعانه حرفش را بزند نمی تواند دانش آموزی شجاع و حق طلب تربیت کند تا فردا روز در مقابل دشمنان متعدد انقلاب اسلامی ایستادگی کند.

وی تاکید کرد: ما حراستی می خواهیم که معلم را به این نتیجه برساند که حراست را دلسوز خودش بداند و اگر مشکلی دارد درهای حراست را به روی خودش باز ببیند و مسئولان حراست را در دسترس داشته باشد تا بتواند اولین جایی که برای بیان مشکلاتش مراجعه می کند حراست باشد و اطمینان داشته باشد که حراست جایی هست که می تواند مشکلاتش را حل کرده و مطالباتش را پیگیری کند و در رسیدن به آن مطالبات کمکش می کند.

کفراشی افزود: ما چنین حراستی می خواهیم. حراستی که توانایی پیشگیری و پیش بینی داشته باشد و مانع از آسیب رسیدن به نیروی انسانی باشد. مسئولان حراست باید بدانند که سرمایه اصلی نظام نیروی انسانی است و  یکی از اصلی ترین سرمایه های نیروی انسانی، آبرو و عزتش است. سرمایه های مختلف ممکن است روزی باشند یا نباشند و با کمی کار و فعالیت آنها را به دست آورد اما آبرو و عزت بعنوان سرمایه ای است که بتدریج بدست می آید و اگر به هر دلیلی به آن آسیب برسد؛ جبران آن آسیب دیدگی سخت است.  آبرو و عزت یکی از بزرگترین سرمایه های فرد است و ما به عنوان حراست باید کاملا مراقبت کنیم که سرمایه های افراد براحتی از بین نرود و از آن حراست و حفاظت کنیم. بایست مراقبت کنیم تا حرمت و آبروی معلمانمان به خطر نیافتد و اگر جایی هم اتفاقی رخ داد سعی کنیم با لحاظ همه شرایط مساله را حل کنیم. ارشادهای و تذکرات ما بصورت برادرانه باشد بگونه ای که افراد با نگاه مثبت به آن عمل کنند.

رییس مرکز حراست آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما همه این مباحث را در سفرهای استانی در استان ها و شهرستان ها بیان می کنیم، تا چنین فضایی ایجاد شود و همکارانمان کمترین نگرانی از حراست نداشته باشند و با شنیدن نام  حراست آرامش داشته باشند عنوان کرد: البته عموم حراست های ما چنین دیدگاهی  دارند و از این تریبون بعنوان فرصتی برای بیان این دیدگاه و انتقال آن به همکارانمان به حراست و به تمامی همکارانم در آموزش و پرورش استفاده می کنم. دوستان ما در نهاد های امنیتی و در جلسات مختلف به ما چنین تاکیدی داشته اند که حرمت معلم را داشته باشید و حرمت معلم را حفظ کنید و جایگاه معلمین را در جامعه تقویت کنید.

کفراشی گفت: دوستان ما در حراست باید در بین دانش آموزان و معلمان باشند و بتوانند شرایط و مشکلات و دغدغه های معلمان را بدانند و به مدرسه بروند با معلمان و شورای دبیران ارتباط برقرار کنند و اگر معلمان کارهای خوبی در مدرسه انجام می دهند مانند کار های آموزشی و پرورشی، پیش قدم برای تشویق این افراد شوند. حراست نبایست فقط دنبال مسایل منفی باشد و در حین مواظبت از سرمایه ها، اما فضای تشویق و ترغیب به کار را هم ایجاد کند و نبایست این فکر در میان معلمان باشد که حراست فقط به دنبال پیدا کردن  نقاظ ضعف هست.  نیاز هست تا حراست ها اعتماد سازی انجام دهند و همچنین پیگیر ساختارها و قوانینی باشند تا مواردی که ممکن است باعث بدفهمی یا دلخوری می شود را اصلاح کنند. ممکن است برخی از بخش ها این فضای فکری برای آنها بوجود نیامده باشد. ما در اولویت اول در صدد اصلاح فضای فکری هستیم.

کفراشی در پاسخ به سوالی درباره استانداردهای حراست گفت: حراست بر اساس قانون، حفاظت از موارد سیاسی و امنیتی را برعهده دارد. اگر موارد اخلاقی یا مالی منجر به موارد سیاسی و امنیتی شود حراست ورود پیدا می کند و در غیر این موارد حراست وارد نمی شود. در صورتیکه معلمی خلافی انجام دهد وظیفه ما نیست ورود پیدا کنیم این وظیفه حوزه ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات یا  رسیدگی به تخلفات اداری هست. مگر اینکه این مساله موجب  جریحه دار شدن افکار عمومی، یا زیر سوال رفتن مسایل امنیتی و یا صدمه به مسایل سیاسی اجتماعی جامعه شود. از این بابت استانداردهای ما مشخص است. ما  مسئول تعیین شرایط و ضوابط تصدی پست های اداری کارکنان نیستیم و آن را بخش دیگری انجام می دهد.

کفراشی در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد اردوهای دانش آموزی گفت: وظیفه اصلی اردوها بر عهده معاونت پرورشی هست و حفاظت از اردوها در شرح وظایف ما نیست و اگر تخلفی که از نظر قانونی مرتبط به ما باشد، ورود پیدا می کنیم.

کفراشی همچنین به بحث نفوذ فرهنگی اشاره کرد و افزود: این مبحث یکی از مسایل جدی ما است که با توجه به نگرانی‌های مقام معظم رهبری به آن می پردازیم. ما به این مساله بسیار دقت می کنیم و به بررسی فضا می پردازیم، اما معلمین ما افراد دلسوزی هستند و این دقت نظر را دارند و اگر موردی اتفاق بیافتد اقدامات لازم صورت می گیرد. ممکن است گروه های الحادی و فرقه ها تلاش هایی داشته باشند اما تمام این فعالیت ها را تحت نظر داریم و عکس‌العمل مناسب را انجام می‌دهیم. همچنین همکاران ما به این مسایل آگاه هستند و از طریق بخشنامه ها و جلسات آگاهی های لازم را در اختیار همکارانمان قرار می دهیم.

کفراشی در مورد حوزه آسیب های اجتماعی بیان کرد: اگر در اطراف فضای مدارس موارد تخلفی صورت گیرد که باعث آسیب رسیدن به دانش آموزان مان شود با هماهنگی سایر نهادهای امنیتی ورود پیدا کرده و مانع این تخلفات می شویم.اینکه هر فرد در درون یا بیرون حراست بخواهد منافع شخصی اش را به نام حراست پیش ببرد حتما برخورد خواهد شد. وظایف و ماموریت های حراست مشخص است و  در حریم شخصی افراد دخالت نمی کنیم نه قانون و نه اسلام به ما  چنین اجازه ای نمی دهند.

 کفراشی در این باره که برنامه های شما در برخی شهرستان ها بخوبی درک نشده است و در بسیاری از مسایل مدیران و یا همکاران برای حل مسایل خودشان با انتساب به حراست سعی می کنند تا مسایلشان را حل و فصل کنند و یا حراست ها در مواردی ورود می کنند که مطابق فرمایش شما نیست و در این زمینه معلمان انتقاد دارند تصریح کرد:  از حراست بعنوان چماق نبایست استفاده شود و یا در پشت آن پنهان شوند تا افراد را بترسانند، این جزو سیاست و برنامه های ما نیست و اگر کسی بخواهد از این موضوع استفاده کند، حتما برخورد می کنیم.  اینکه هر فرد در درون یا بیرون حراست بخواهد منافع شخصی اش را به نام حراست پیش ببرد حتما برخورد خواهد شد. وظایف و ماموریت های حراست مشخص است و  در حریم شخصی افراد دخالت نمی کنیم نه قانون و نه اسلام به ما  چنین اجازه ای نمی دهند. در استان ها برنامه داریم در حضور مدیران آموزش و پرورش و مسئولان حراست ها این مباحث را تبیین می کنیم و همکاران ما در حراست بایست این موارد را لحاظ کنند. هرجا گزارشی به ما برسد که فردی در پوشش حراست به دنبال اهداف شخصی است، حتما بررسی و ورود می کنیم. در بخش صیانت، عملکرد همکارانمان را در حراست ها تحت نظر داریم و هرجایی متوجه شویم که فردی عملکردش مایه دلسردی از نظام است برخورد می کنیم.  همه ما معلم هستیم و امروز بعنوان معلم مامور به کار در حراست شده ایم و فردا در بخش دیگری ممکن است کار کنیم و باید متولی سیاست های نظام در راستای جلوگیری از عدم صدمه به نظام  ارزش های باشیم و این وظیفه همه افراد از معلم در کلا س درس تا  معلم شاغل در حراست هست.

وی با این گفته که دانشجویان ما در این دانشگاه نبایست آسیب ببینند و صدمه بخورند و بایست صحبت های آنان شنیده شود و از تشکل های قانونی آنان حمایت شود همچنین  درباره نبود کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه فرهنگیان که مورد نظر فرمایش مقام معظم رهبری است و برخی برخوردهای سختگیرانه در دانشگاه فرهنگیان نسبت به دانشجویان افزود: حراست دانشگاه فرهنگیان یکی از واحدهای تابعه ما هست و وظیفه اجرای برنامه های ما را دارد. دانشگاه فرهنگیان  وظیفه تربیت معلمانی  را بر عهده دارد که این معلم ها وظیفه تربیت  دانش آموزان را دارند. دانشجویان ما در این دانشگاه نبایست آسیب ببینند و صدمه بخورند و بایست صحبت های آنان شنیده شود و از تشکل های قانونی آنان حمایت گردد، نبایست با آنها تند برخورد شود و حراست سنگ صبور این دانشجویان باشد. به مدیریت جدید حراست دانشگاه فرهنگیان  این تاکیدات و نگرش ها را منتقل کرده ایم و در صدد ایجاد فضای مناسب برای دانشجویان وفعالیت‌های فوق برنامه آنان هستیم.  بنا را بر این بگذاریم که نظام به این افراد اعتماد کرده و آنان را برای معلمی پذیرفته و نباید با سخت گیری ها موجبات دلخوری و دلسردی دانشجویان را فراهم آوریم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، کفراشی درباره استفاده از شبکه های مجازی افزود: بخشنامه ای که ارسال کردیم مطابق بخشنامه قوه قضاییه بوده است و اولویت اول در شبکه های مجازی با شبکه های داخلی است اما در مواردی که همکاران ما گروه هایی برای خود درست می کنند و در آن گفتگوهای دوستانه خود را پیگیری می کنند، حساسیتی نداریم اما در گروه های فضای مجازی نبایست اسناد و مدارک محرمانه دولتی  گذاشته شود و یا با عنوان اداری باشد.

همچنین رییس مرکز حراست درباره حمایت از فعالیت‌های صنفی و سیاسی معلمان نیز گفت: در مورد تجمعات معلمان به همکارانمان گفته‌ایم با این دید نگاه شود که معلمان مطالباتی دارند و بدنبال ساختار شکنی و هنجار شکنی نیستند و سعی کنید شما پل ارتباطی با مسئولان ذیربط باشید و فضای گفتمانی بین معلمان و مسئولان مربوطه ایجاد کنید. در همین راستا بارها چنین جلساتی بین همکارانمان و مسئولین مربوطه انجام گرفته است. کسانی که اعتراضی دارند، همکاران ما هستند و اگر این ها آسیب ببینند ما هم آسیب خواهیم دید و  سعی کرده‌ایم فضایی را بوجود آوریم تا به معلمان کمک کنیم و نظرات آنها را به مسئولان بالادستی انعکاس دهیم و هر جایی که حق گفته‌اند، سعی کرده‌ایم دفاع کنیم و مانع آسیب به معلمان شویم و حرمت و عزت  و آبروی همکارانمان را سعی کرده‌ایم، حفظ کنیم.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها