بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۰۳۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
سوانح هواپيمايي و اتفاقاتي از اين دست بايد بدون نگاه سياسي و جناحي مورد بررسي قرار بگيرد و گزارش آن به مردم داده شود.
تدبیر24»علت سانحه هواپيمايي اخير هنوز به‌طور كامل مشخص نشده است. ظاهرا اين هواپيما قصد بازگشت داشته و اين سناريو در حال قوت گرفتن است كه اين هواپيما نتوانسته در فرودگاه ياسوج فرود آمده و با برج مراقبت فرودگاه ياسوج ارتباط برقرار كند. اگرچه اين سناريو در حال تقويت شدن است اما هنوز اثبات شده نيست. چنانچه چنين سناريويي درست باشد، بحث ضعف سيستم ناوبري و برج مراقبت آشكار مي‌شود كه بالتبع مربوط به مديريت است و با سازمان هواپيمايي و وزارت راه و شهرسازي ارتباط دارد. در صورت غلط بودن اين سناريو و مربوط بودن اين سانحه به حادثه‌اي جوي، عدم امكان كنترل هواپيما توسط خلبان و بحث كولاك و برف، ديگر مساله چندان به آقاي آخوندي ربطي ندارد. با توجه به مكالماتي كه مطرح شد كه ظاهرا يكي از سرنشين‌ها كمي بعد از ساعت ٩ داشته، اگر با جعبه سياه اثبات شود، ما مي‌توانيم به اين نتيجه برسيم كه فرودگاه ياسوج تعلل كرده است. برج مراقبت بايد با دقت بيشتر در سرما و زمستان شرايط را رصد مي‌كرده و خلبان به راحتي مي‌توانست با برج مراقبت در ارتباط باشد. به هر حال صبح روز چهارشنبه جلسه‌اي در كميسيون عمران با حضور وزير كار و رفاه اجتماعي و وزير راه و شهرسازي تشكيل خواهد شد. چرا كه وزارت كار سهامدار عمده شركت آسمان است. آقاي آخوندي نيز به عنوان متولي براي پاره‌اي توضيحات حاضر خواهد شد. بخشي از نقدها از سوي مجلس شوراي اسلامي به آقاي آخوندي، ربطي به ماجراي سانحه نداشت. به اين معنا كه قبل از اين هم به هر حال برخي مديران و نمايندگان و گروه‌هاي مختلف مساله استيضاح آقاي آخوندي را مطرح كرده بودند. البته بحث استيضاح چهار وزير در ميان بود و آقاي آخوندي يكي از اين وزرا بوده است.

البته اين سانحه سبب شد تا استيضاح در مجلس قوت بگيرد. بايد ببينيم اگر وزير شخص ديگري بود، آيا اين اتفاق نمي‌افتاد. بالاخره اين مسائل را نبايد با ديد جناحي بررسي كرد. مسائل مديريتي كشور نبايد با نگاه‌هاي سياسي و جناحي و رقابت‌هايي از اين دست قضاوت شود. به هر حال اين نوع اتفاقات در دوره‌هاي پيشين نيز افتاده است. يك هواپيما با جمعيت بيشتر چند سال پيش در اروميه سقوط كرد. آن زمان همين مسائل پيش آمد. يكي از مشكلات ما قديمي بودن ناوگان هوايي است. البته به نظر مي‌رسد چنين موضوعي در مورد اخير و هواپيماي سقوط كرده مطرح نباشد. نقص فني در اين هواپيما ديده نشده است. درست است كه سن بالايي داشته ولي قطعات آن تعمير شده بود. اگر اثبات شود كه هواپيما نتوانسته باشد در فرودگاه بنشيند، بايد بررسي شود كه اشكالي در سيستم كنترل بوده است يا خير. جانمايي فرودگاه ياسوج خيلي سخت بوده است. چند فرودگاه كشور دچار اين مشكل هستند. فرودگاه در كنار قله مرتفع قرار گرفته است و يكباره خلبان هواپيما بايد ارتفاع را كاهش دهد. به همين خاطر هر هواپيمايي نمي‌تواند در اين مسيرها پرواز داشته باشد. تلاش مي‌شود در اين مسيرها از هواپيماهاي با ارتفاع پايين استفاده شود. همه اين مسائل در رخ دادن چنين سوانحي مي‌تواند اثر داشته باشد. نهايتا بايد گزارشي استخراج شود تا نقش عوامل مختلف مورد بررسي قرار بگيرد. آنچه مهم است اين است كه به دور از حاشيه‌هاي سياسي مساله مورد بررسي قرار گيرد. مساله ديگري كه وجود دارد اين است كه اين شركت هواپيمايي چرا در ليست واگذاري‌ها به بخش خصوصي قرار داده نمي‌شود؟ در اين مورد دولت اصرار دارد كه واگذار نشود. همه اين موضوعات بايد تحقيق شود و نهايتا پس از ارايه گزارش نظارت ارايه شود. بايد براي آينده تدبيري كرد. نوسازي ناوگان هوايي يكي از كارهاي خوبي است كه در اين دولت آغاز شده است. زماني بود كه عده‌اي انتقاد مي‌كردند چرا هواپيما خريداري مي‌شود؟ اين سوانح نشان مي‌دهد كه نوسازي سيستم ناوگان‌ها بسيار اهميت دارد و اميد است كه چنين مسائلي مورد توجه قرار بگيرد.



سید هادی بهادری،نماینده مجلس
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها