بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۰۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
پوشش همگاني سلامت بر همه در هر مكان به عنوان شعار برگزيده براي سال جاري است.
تدبیر24»با توجه به اهميت حوزه بهداشت و سلامت، روز 8 آوريل مصادف با 18 فروردين روز جهاني بهداشت نامگذاري شده كه سلامت براي همه؛ پوشش همگاني سلامت بر همه در هر مكان به عنوان شعار برگزيده براي سال جاري است. موضوع بهداشت و سلامت و دستيابي به پوشش همگاني سلامت در سطح كشورهاي مختلف متفاوت است به طوري كه در برخي نقاط دسترسي به امكانات اوليه بهداشت و سلامت وجود نداشته و هر ساله جان هزاران كودك و انسان به دليل فقر بهداشتي گرفته مي‌شود. افزايش سرانه و سطح برخورداري از بهداشت يكي از وظايف اصلي دولت‌ها در برابر مردم است. اين موضوع در اصل 43 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مبني بر تامين بهداشت به عنوان يك نياز اساسي لحاظ شده و برنامه‌ريزي‌هاي لازم جهت افزايش سرانه بهداشت و سلامت در برنامه‌هاي توسعه‌اي كشور مدنظر قرار گرفته است. خوشبختانه در راستاي پوشش همگاني سلامت، در دولت يازدهم طرح تحول سلامت با اين هدف در دستور كار اجرايي قرار گرفت تا امكان كاهش هزينه‌هاي بخش سلامت را براي خانواده ايراني در بر داشته باشد و در اين خصوص در تصويب بودجه نيز تلاش شد اعتبارات تخصيصي با توجه به نياز اين بخش تخصيص يابد اما بايد در نظر داشت كه تزريق پول به نظام سلامت به طور صرف نمي‌تواند مشكلات نظام سلامت را حل كند بلكه مستلزم هدف‌گذاري مناسب و مديريت منابع توسط پزشكان خانواده و همچنين نظام قدرتمند بيمه است. لذا همگامي دو طرح تحول سلامت و برنامه پزشك خانواده مي‌تواند در كنترل هزينه‌ها و افزايش اثربخشي و ارتقاي رضايتمندي گيرندگان خدمت نقش موثري داشته باشد.

موضوع ديگر در اجراي طرح پوشش همگاني سلامت نظام بيمه‌اي است كه پراكندگي صندوق‌هاي بيمه، نبود استانداردهاي واحد و قوانين يكپارچه باعث شده پوشش ناقص جمعيتي در خدمات بيمه‌اي شكل بگيرد. بهداشت و سلامت يك نعمت ارزشمند الهي است كه حفظ آن بر همگان واجب است كه بايد سياستگذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي يكپارچه و منسجمي براي افزايش اثربخشي برنامه‌هاي بخش سلامت و بهداشت صورت پذيرد. وضعيت حال حاضر عرصه بهداشت نسبت به سنوات قبل بسيار بهبود يافته است اما بايد در نظر داشت كه ...

با استانداردها و مطلوب نهايي هنوز فاصله دارد و آنچه كه مي‌تواند دسترسي به آن را تسهيل كند پايداري در نظام تصميم‌گيري، سياستگذاري و اجرا است. پايداري كه تمام سياستگذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي كشور براي رسيدن به توسعه به آن نياز اساسي و مبرم دارند و يكي از پيش شرط‌هاي لازم براي تحقق توسعه پايدار انسجام و اعتماد اجتماعي است كه اجراي صحيح و شايسته برنامه‌ها و وعده‌ها مي‌تواند بر ارتقاي آن نقش مستقيم و تاثيرگذاري داشته باشد.

همچنين تحقق توسعه پايدار نيازمند تربيت سرمايه‌هاي انساني است، سرمايه‌هاي آتي كشور كه امروز دوران كودكي خود را سپري مي‌كنند بايد به نحو درست و شايسته با موضوعات و مقولات بهداشتي و درماني و سلامت آشنا و مأنوس باشند كه يكي از اقدامات مثبت براي اين آشنايي توسط شهرداري تهران در كاربازي‌اي در برج ميلاد صورت گرفته است كه در ارتباط كار با بازي موضوعات بهداشت و سلامت به كودكان آموزش داده مي‌شود و شناختي نسبت به دنياي رعب‌انگيز پزشكي براي كودكان ايجاد مي‌كند كه مي‌تواند بسياري از ترس‌ها و اضطراب‌ها را از آنها بزايد و آنها را بيشتر با مفهوم سلامت و پزشكي و بهداشت مأنوس كند كه انتظار مي‌رود اين طرح مثبت در ساير استان‌ها اجرا و پياده‌سازي شود.



فاطمه ذوالقدر،نماینده مجلس

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها