بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۴۳۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
یک فعال گردشگری در بندرعباس گفت: ورود آلودگی‌های صنعتی به دریا‌ باعث مرگ و میر پرندگان می‌شود و در درازمدت زندگی انسان‌ها را با خطرات جدی مواجه خواهد کرد، اما متأسفانه تا زمانی که این مسأله به یک بحران جدی تبدیل نشود کسی به آن توجهی نمی‌کند.
تدبیر24: هم زمان با آغاز فصل جفت‌گیری پرندگان در هرمزگان و مهاجرت فلامینگوها به این منطقه، تورهای پرنده نگری با هدف پایش چند ساعته، استقبال از پرندگان و آشنایی با ارزش آنها در حفظ سلامت محیط زیست برگزار می‌شود.

مهدی شیرخانی، فعال گردشگری در هرمزگان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه پرندگان در حفظ سلامت محیط زیست بسیار مؤثرند، بیان کرد: کوچکترین مواد سمی از جمله فلزات سنگین، سرب، جیوه و نیکادیوم که توسط فاضلاب های صنعتی و پساب های کارخانه ها ،آشپزخانه ها و هتلها وارد دریا و طبیعت می‌شوند، در هنگام چرای پرندگان اگر بیشتر از حد مجاز وارد بدن آن‌ها شود، باعث مرگ و میرشان خواهد شد.

وی در ادامه افزود: پرندگان خیلی زود از ورود این مواد به دریا که در دراز مدت خطرات زیست محیطی بسیاری به دنبال دارد، آگاهی می‌یابند و با نشانه‌هایی این خبر مهم را در اختیار انسان‌ها نیز قرار می‌دهند، این میزان سم شاید هنوز تأثیر زیادی در زندگی ما ندارد، اما یقیناً در سال‌های بعد عوارض آن را خواهیم دید که از آن جمله می‌توان به تولد نوزادان ناقص الخلقه، کم خونی، مسمومیت سرب و از دست دادن کبد اشاره کرد.

شیرخانی خاطرنشان کرد: متأسفانه از ورود این سموم به طبیعت جلوگیری نمی‌شود، چرا که زیر ساخت‌ها آماده نیستند، همیشه فرصت‌ها فقط برای آنهایی فراهم است که می‌خواهند تولیدات سمی داشته باشند، این سموم در ظاهر آب و طبیعت مشخص نیست و تا زمانی که به یک بحران جدی تبدیل نشود، کسی به آن توجهی نمی‌کند.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت خورهای شهر بندرعباس، تصریح کرد: بندرعباس یک شهر ساحلی است و این فرصت خوبی است که خورها به کانال‌هایی برای قایقرانی و رونق صنعت گردشگری تبدیل شوند، اما متأسفانه با ریختن فاضلاب در خورها فقط جمعیت گونه‌های آفت در آنها زیاد شده و فرصت به بحران بدل شده است.

این فعال گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نزدیک شدن فصل جفت گیری پرندگان و حضور فلامینگوها در منطقه شرق و جنگل حرا برای تخم گذاری، تصریح کرد: فلامینگوها هم در شورترین و هم در شیرین ترین آبهای دنیا زندگی کرده‌اند، عموماً مهاجر بوده و زمستان گذرانی در این منطقه دارند و اگر سرما بر آنها سخت نگذرد، ماندگار می‌شوند.

وی وجود غذا، امنیت و شرایط مناسب آب وهوایی را در مهاجرت آنها مهم ترین موضوع دانست و گفت: زمانی که سرمای سیبری آغاز می‌شود، آنهایی که در آن منطقه هستند، به سمت خط استوا حرکت می‌کنند.

شیرخانی پرنده‌هایی که مهاجرت گروهی دارند را از ماکیان سانان بزرگتر از مرغ عنوان کرد و افزود: اولین پرنده وقتی بال می‌زند، جریان موجی هوا را ایجاد می‌کند که جابجایی آن برای دومین پرنده و به ترتیب تا آخرین پرنده راحت تر خواهد بود.

وی در ادامه اظهارکرد: پرنده‌ای که تجربه بیشتری در سفر داشته، رهبر گروه است، اما برای آن که بقیه هم مسئولیت رهبری را تجربه کنند و توانمندی خود را محک بزنند، جا‌ی خود را تعویض می‌کند.

شیرخانی در پایان بیان کرد: از آنجایی که ما در مسیر مهاجرت پرنده‌ها قرار داریم، تصمیم داریم با برگزاری تورهای پرنده‌نگری با گونه‌های مختلف آنها آشنا شویم، به استقبال مهاجرت آن‌ها رفته و پایش چند ساعتی صورت دهیم تا هم علاقه مندان را از این لذت بهره مند سازیم و هم مردم را با گونه‌های مختلف پرندگان و ارزش آنها در حفظ محیط زیست آشنا کنیم.
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها